Betennelse i kne trening

0
415
Betennelse i kne trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trening er kanskje ikke den beste måten å bli kvitt betennelse i kneet, men det kan hjelpe. Lær mer om trening når du har betennelse i kne.

Betennelse i kne trening

Trening er kanskje ikke den beste måten å bli kvitt betennelse i kneet, men det kan hjelpe. Det er spesielt gunstig for de med leddgikt, noe som fører til større fleksibilitet og bevegelsesområde. Visse bevegelser kan også styrke musklene rundt kneet og lindre ubehag.

Hva er årsaken til et betent kne?

Knebetennelse kan ha mange årsaker, fra slitasjegikt til overforbruk av skader og bursitt. Dette symptomet er et resultat av væskeansamling i eller rundt kneleddet. De fleste ganger ledsages det av smerter, hevelse og begrenset bevegelsesområde. Skade på deler av kneet kan forårsake betennelse. Noen ganger skyldes dette problemet et avrevet leddbånd. Andre ganger kan det indikere en underliggende tilstand, for eksempel revmatoid artritt.

Meniskskader forårsaker for eksempel hevelse 24 til 36 timer etter hendelsen. En annen vanlig årsak er prepatellar bursitt, en inflammatorisk tilstand i kneet. I dette tilfellet kan du oppleve smerter når du beveger deg rundt, og rask hevelse foran på kneskålen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Knebetennelse kan også være et tegn på slitasjegikt, en kronisk sykdom som rammer mange. Denne kroniske lidelsen kan skade ethvert ledd, spesielt kneet. Over tid kan det føre til smerter og hevelse, og begrense evnen til å bevege deg rundt og utføre daglige oppgaver.

Avhengig av årsaken til symptomene dine, kan behandling av knebetennelse inkludere fysioterapi. Aktiviteter med lav påvirkning som turgåing, svømming og vannaerobic kan hjelpe også. En god øvelse for knebetennelse kan være å sykle eller bruke en elliptisk trener. Nøkkelen er å starte sakte og lytte til kroppen din.

Beste øvelser for knebetennelse

Trening kan lindre eller ikke lindre smerter og betennelser i kneet. I noen tilfeller kan det forverre symptomene dine. Derfor er det bedre å søke medisinsk hjelp. En fysioterapeut kan bestemme årsaken til betennelse i kneet og utvikle en treningsplan tilpasset dine behov. For eksempel responderer knæartrose bra på trening. Terapeutisk trening er ofte den første behandlingslinjen for denne tilstanden og kan bidra til å redusere betennelse. Visse bevegelser, spesielt de som påfører en dynamisk belastning på kneleddet, kan redusere overdreven leddkompresjon og lette smertene.

Imidlertid kan det hende at du ikke kan bevege kneet som vanlig, spesielt når du har vondt. Noen øvelser bør modifiseres i henhold til dine behov. Forskere anbefaler å bruke lette vekter og holde treningen variert. Få minst 24 timers restitusjon mellom øvelsene.

Forebygging er ditt beste forsvar

Regelmessig trening kan også beskytte mot kneskader ved å styrke musklene i dette området. For eksempel kan du gjøre rette beinløft, veggknebøy eller hamstring curls fra stående stilling. Å strekke lårmuskler og hamstrings er like gunstig. Det er ingen spesifikk trening for knebetennelse. Generelt anbefales det å utføre lette bevegelser som tøyer og styrker musklene rundt kneet. Avhengig av symptomene dine, bør du vurdere å kontakte lege eller fysioterapeut før du begynner. Hvis du har en kneskade, kan knebøy og andre øvelser forverre smertene.

Relaterte artikler:

Vondt i knærne etter trening

Smerter i kneet etter løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!