SKOBONANZA!

OPPTIL 40%

RABATT

PÅ ALT FRA LØPESKO TIL FJELLSTØVLER!


HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!

Beste treningsprogram

Noen ganger er alt du trenger for å nå målet ditt et treningsprogram. Lær mer om hva som kan være det beste treningsprogrammet for deg.

Hvor mye trening trenger jeg?

Vi vet at regelmessig fysisk aktivitet er bra for oss, men hvor mye er nok? Retningslinjene for fysisk aktivitet for nordmenn anbefaler følgende for friske voksne:

150 minutter i uken med aerob trening med moderat intensitet, eller 75 minutter i uken med høy intensitet. Eller en kombinasjon av begge deler.
To eller flere dager i uken med styrketrening med moderat intensitet, som retter seg mot alle større muskelgrupper.
I tillegg bør du også inkludere fleksibilitet og balansetrening i treningsplanen din. Disse kan ofte gjøres sammen med aerobe eller muskelforsterkende aktiviteter.

Det er mange måter å oppfylle disse retningslinjene på. Det som er viktig er å finne noe som fungerer for deg.

Hvis du er nybegynner, kan du ha følgende treningsplan:

  • Aerob trening: fem dager i uken, 20 til 30 minutter om dagen
  • Styrketrening: tre dager i uken, 30 til 60 minutter om dagen

Når folk blir mer komfortable med å trene, bør du øke til tre til fire timers økter i uken. På samme måte bør intensiteten økes når man blir mer komfortabel med å gjøre bevegelsene riktig og kondisjonsnivået forbedres. Trening på treningsstudioet er imidlertid ikke den eneste måten å holde seg aktiv, enten det er fotturer, sykling, hagearbeid, fjellklatring eller yoga. Disse aktivitetene kan lett gi deg opp til 150 minutter i uken med aerob aktivitet. Bare ikke forsøm styrketrening for mer aerob aktivitet. Sterkere muskler forbrenner kalorier, styrker beinene og gjør det lettere å holde seg aktiv gjennom hele livet. Og husk at motstandstrening ikke bare dreier seg om å løfte vekter. Øvelser som bruker din egen kropp som motstand – øvelser som pushups, pullups, planker og knebøy – teller også.

Relaterte artikler:

3000 meter treningsprogram

Treningsprogram for å bygge muskler

Om forfatteren

Av Spurt

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

PÅ ALT FRA LØPESKO TIL FJELLSTØVLER!

HØSTTURER!

OPPTIL 40% RABATT!