Beste trening for vektnedgang


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Trening som løping og svømming, kan være effektivt for folk som ønsker å gå ned i vekt. Imidlertid er det ingen eneste beste type trening for vekttap.

Vanligvis oppstår vekttap når folk øker fysisk aktivitet og reduserer antall kalorier de inntar. Sammen kan disse endringene skape et kaloriunderskudd. Mengden trening som er nødvendig for å gå ned i vekt, vil variere avhengig av folks vekttapsmål, samt treningstype og intensitet. Uten å justere kostholdet og redusere kaloriinntaket, vil det være krevende å gå ned i vekt.

Løping

Løping er en form for kardiovaskulær trening. Å løpe får hjertet og lungene til å jobbe hardere. Dette ekstra arbeidet fører til at kroppen forbrenner energi som den har lagret rundt i kroppen, for eksempel i fettceller. Hvis kroppen forbrenner mer enn den bruker i kalorier, kan dette over tid føre til vekttap. Vekttapet er ikke øyeblikkelig, og krever regelmessig trening over flere uker eller måneder.

Å gå har lignende effekter på kroppen som å løpe, men det er en treningsform med lavere intensitet. Selv om den lavere intensiteten betyr at kroppen vil forbrenne færre kalorier per minutt, har den flere fordeler. For eksempel er det lettere å opprettholde gange over lengre tid. De fleste, inkludert de med dårlig kondisjon, er i stand til å går som trening, og det er i så måte en lavterskel treningsform.

Sykling

Sykling er en annen form for aerob trening som er effektiv for vekttap. Sykling er generelt mer intens enn å gå, da det krever ekstra kraft fra beina for å holde pedalene i bevegelse. På en stasjonær sykkel er det enkelt å endre motstanden og øke intensiteten på treningen. Når du sykler utendørs er det mulig å tråkke raskere eller sykle oppover for å øke intensiteten.

Styrketrening

Styrketrening inkluderer aktiviteter som vekttrening. De fleste vil ha nytte av å innlemme både aerob trening og styrketrening i treningsrutinen sin. Styrketrening kan forbedre kroppssammensetningen ved å øke størrelsen og tettheten av muskler på kroppen. Det kan også øke hvilestoffskiftet. Den hvilende, metabolske hastigheten er hvor mange kalorier kroppen forbrenner under hvile. Genetikk og alder er faktorer som har en betydelig innflytelse på hvilemetabolismen, men mer muskler kan også utgjøre en liten forskjell.

Svømming

Svømming er en utmerket måte å gå ned i vekt med lav risiko for skade. Svømming er først og fremst en form for aerob trening, men det er også naturlig motstand fra vannet. Denne motstanden reduserer svømmingens påvirkning på leddene og reduserer risikoen for skader. Svømming passer for folk i alle aldre, og det er en form for trening som folk kan gjøre med lav eller høy intensitet. Forskning antyder at det kan være en av de beste treningsformene for å forbrenne kalorier. Det er kanskje ikke et alternativ for alle, fordi det krever å ha tilgang til et basseng eller vann.

Faktorer som påvirker vekttap

Mange andre faktorer enn trening påvirker vekttap, inkludert:

  • kosthold
  • genetikk
  • alder
  • kjønn
  • rase eller etnisitet
  • miljø
  • kultur
  • søvn
  • noen medisiner, for eksempel antipsykotika

Relaterte artikler:

Trening for vektnedgang

Styrketrening for vektnedgang

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!