Beste trening for å gå ned i vekt

0
177
Beste trening for å gå ned i vekt
The girl wears black running shoes to run in the park.
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Det anslås at omtrent halvparten av alle voksne prøver å gå ned i vekt hvert år. Lær mer om beste trening for å gå ned i vekt.

Beste trening for å gå ned i vekt

Bortsett fra slanking, er trening en av de vanligste strategiene som brukes av de som prøver å gå ned noen ekstra kilo. Det forbrenner kalorier, og dette spiller en nøkkelrolle i vekttap. I tillegg til å hjelpe deg med å gå ned i vekt, har trening blitt koblet til mange andre fordeler, inkludert forbedret humør, sterkere bein og redusert risiko for mange kroniske sykdommer.

Her er de 8 beste øvelsene for vekttap.

Gå tur som trening

Å gå tur som trening er en fin øvelse for nybegynnere, ettersom det kan gjøres hvor som helst, ikke krever utstyr og legger minimalt med belastning på leddene dine. Forsøk å gå flere turer hver uke, aller helst hver dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Jogging og løping

Jogging og løping er god trening for vekttap som er enkle å innlemme i den ukentlige rutinen. Det kan også hjelpe med å forbrenne magefett, som er knyttet til mange kroniske sykdommer.

Sykling

Sykling er flott for folk på alle kondisjonsnivå, og kan gjøres utendørs på en sykkel eller innendørs på en stasjonær sykkel. Det har vært knyttet til ulike helsemessige fordeler, inkludert økt insulinfølsomhet og redusert risiko for visse kroniske sykdommer.

Vekttrening

Vekttrening kan hjelpe deg å gå ned i vekt ved å forbrenne kalorier under og etter treningen. Det kan også hjelpe deg å bygge muskelmasse, noe som øker din hvilemetabolisme – antall kalorier som kroppen din forbrenner når du er i ro.

Intervalltrening

Intervalltrening er en effektiv vekttapstrategi som kan brukes på mange typer øvelser, inkludert løping, hopping, sykling og mer. Å integrere intervalltrening i treningsrutinen din kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier på kortere tid.

Svømming

Svømming er en flott trening med lav effekt for folk som ønsker å gå ned i vekt. Dessuten kan det bidra til å forbedre fleksibiliteten din og redusere risikofaktorer for forskjellige sykdommer.

Yoga

Yoga er en flott vekttapøvelse som kan gjøres nesten hvor som helst. Det forbrenner ikke bare kalorier, men lærer deg også oppmerksomhet som hjelper deg å motstå trangen til å spise.

Pilates

Pilates er en flott nybegynnervennlig trening som kan hjelpe deg å gå ned i vekt mens du forbedrer andre områder av din fysiske form, som styrke, balanse, fleksibilitet og utholdenhet.

Hvor mye vekt kan du realistisk forvente å gå ned?

Hvor mye vekt du kan forvente å gå ned gjennom trening avhenger av mange faktorer.

Disse inkluderer:

  • Startvekt. Folk som veier mer har en tendens til å kaste flere kilo enn de som veier mindre. Likevel er prosentandelen av tapt kroppsvekt lik.
  • Alder. Eldre har en tendens til å bære mer fettmasse og mindre muskelmasse, noe som reduserer RMR, eller hvor mange kalorier kroppen din forbrenner i ro. En lavere RMR kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt.
  • Kjønn. Kvinner har en tendens til å ha et større forhold mellom fett og muskel enn menn, noe som kan påvirke deres RMR. Som et resultat har menn en tendens til å gå ned i vekt raskere enn kvinner, selv om de bruker et lignende antall kalorier.
  • Kosthold. Vekttap oppstår når du forbrenner mer kalorier enn du bruker. Dermed er et kaloriunderskudd viktig for å gå ned i vekt.
  • Søvn. Studier har funnet at mangel på søvn kan redusere hastigheten som du mister vekt og til og med øke lysten på usunn mat.
  • Medisinsk tilstand. Personer med medisinske tilstander som depresjon og hypotyreose kan gå ned i vekt med en lavere hastighet.
  • Genetikk. Studier har vist at vekttap har en genetisk komponent, noe som kan påvirke visse personer med overvekt.

Selv om de fleste ønsker å gå ned i vekt raskt, anbefaler eksperter ofte å gå ned 0,5–1,36 kg, eller omtrent 1% av kroppsvekten din, per uke.

Å miste vekt for raskt kan ha negative helsemessige konsekvenser. For eksempel kan det føre til muskeltap og øke risikoen for tilstander som gallestein, dehydrering, utmattelse, underernæring, hodepine, irritabilitet, forstoppelse, hårtap og uregelmessige perioder. Dessuten er folk som mister vekt raskt, mer tilbøyelige til å legge på seg igjen.

Det er viktig å huske på at vekttap ikke er en lineær prosess, og det er ikke uvanlig å gå ned i vekt raskere når du først kommer i gang.

Relaterte artikler:

Sunne middager for å gå ned i vekt

Går opp i vekt uten grunn

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!