Beste trening for å gå ned i vekt raskt

0
65
Beste trening for å gå ned i vekt raskt
Foto: Adobe Stock

Det anslås at halvparten av alle voksne prøver å gå ned i vekt hvert år. Lær mer om beste trening for å gå ned i vekt raskt.

Trening for å gå ned i vekt

Bortsett fra slanking, er trening en av de vanligste strategiene som brukes av de som prøver å gå ned noen ekstra kilo. Det forbrenner kalorier, og dette spiller en nøkkelrolle i vekttap. I tillegg til å hjelpe deg med å gå ned i vekt, har trening vært knyttet til mange andre fordeler, inkludert forbedret humør, sterkere bein og redusert risiko for mange kroniske sykdommer.

Her er den beste treningen for å gå ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Gå tur

Turgåing er en fin øvelse for nybegynnere, da det kan gjøres hvor som helst, krever ikke utstyr og legger minimalt med belastning på leddene dine. Forsøk å innlemme flere gåturer i uka, aller helst hver dag.

Jogging og løping

Jogging og løping er god trening for vekttap som er enkelt å innlemme i den ukentlige treningsrutinen. Det kan også hjelpe med å forbrenne magefett, som er knyttet til mange kroniske sykdommer.

Sykling

Sykling er flott for folk på alle formnivå og kan gjøres utendørs på en sykkel eller innendørs på en stasjonær sykkel. Det har vært knyttet til ulike helsemessige fordeler, inkludert økt insulinfølsomhet og redusert risiko for visse kroniske sykdommer.

Vekttrening

Vekttrening kan hjelpe deg å gå ned i vekt ved å forbrenne kalorier under og etter treningen. Det kan også hjelpe deg å bygge muskelmasse, noe som øker din hvilemetabolisme – antall kalorier som kroppen din forbrenner når du er i ro.

Intervalltrening

Intervalltrening er en effektiv vekttapstrategi som kan brukes på mange typer øvelser, inkludert løping, hopping, sykling, med mer. Å integrere intervalltrening i treningsrutinen din kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier på kortere tid.

Svømming

Svømming er effektiv trening med lav belastning for folk som ønsker å gå ned i vekt. Dessuten kan det bidra til å forbedre fleksibiliteten din og redusere risikofaktorer for forskjellige sykdommer.

Yoga

Yoga er en flott vekttapøvelse som kan gjøres nesten hvor som helst. Det forbrenner ikke bare kalorier, men lærer deg også oppmerksomhet som hjelper med å motstå trangen til å spise.

Pilates

Pilates er effektiv trening som kan hjelpe deg å gå ned i vekt mens du forbedrer andre områder av din fysiske form, som styrke, balanse, fleksibilitet og utholdenhet.

Hvor mye vekt kan du realistisk forvente å gå ned?

Hvor mye vekt du kan forvente å gå med trening avhenger av flere faktorer.

Disse inkluderer:

  • Startvekt. Folk som veier mer har en tendens til å gå ned flere kilo enn de som veier mindre. Likevel er prosentandelen av tapt kroppsvekt lik.
  • Alder. Eldre har en tendens til å bære på mer fettmasse og mindre muskelmasse, noe som reduserer RMR, eller hvor mange kalorier kroppen din forbrenner når den er i ro. En lavere RMR kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt.
  • Kjønn. Kvinner har en tendens til å ha et større forhold mellom fett og muskler enn menn, noe som kan påvirke deres RMR. Som et resultat har menn en tendens til å gå ned i vekt raskere enn kvinner, selv om de forbruker et lignende antall kalorier.
  • Kosthold. Vekttap oppstår når du forbrenner mer kalorier enn du bruker. Dermed er et kaloriunderskudd viktig for å gå ned i vekt.
  • Søvn. Studier har funnet at mangel på søvn kan redusere hastigheten som du går ned vekt, og til og med øke lysten på usunn mat.
  • Medisinsk tilstand. Personer med medisinske tilstander som depresjon og hypotyreose kan gå ned i vekt med en lavere hastighet.
  • Genetikk. Studier har vist at vekttap har en genetisk komponent, noe som kan påvirke visse personer med overvekt.

Selv om de fleste ønsker å gå ned i vekt raskt, anbefaler eksperter ofte å miste 0,5–1,36 kg, eller omtrent 1% av kroppsvekten din, per uke. Å gå ned i vekt for fort kan ha negative, helsemessige konsekvenser. For eksempel kan det føre til muskeltap og øke risikoen for tilstander som gallestein, dehydrering, tretthet, underernæring, hodepine, irritabilitet, forstoppelse, hårtap og uregelmessig menstruasjon.

Dessuten er folk som mister vekt raskt, mer tilbøyelige til å legge på seg igjen. Det er viktig å huske på at vekttap ikke er en lineær prosess, og det er vanlig å gå ned i vekt raskere når du først kommer i gang.

Relaterte artikler:

Trening for å gå ned i vekt

Sunt kosthold og trening for vektreduksjon

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her