Beste medisin mot depresjon

0
94
Beste medisin mot depresjon
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Økte serotoninnivåer gjennom trening kan bidra til å bekjempe depresjon. Lær mer om beste medisin mot depresjon.

Beste medisin mot depresjon

Totalt sett har trening en positiv effekt på sinnet og kroppen når det gjøres i riktige doser.

Depresjon, trening og serotonin

Serotoninnivået kan økes naturlig ved å trene, og økt serotonin kan bidra til å bekjempe depresjon, angst, panikklidelse, posttraumatisk stresslidelse og tvangslidelser. En studie fra 2014 fant at selv milde til moderate treningsmengder, to til tre ganger i uken, kan redusere symptomer på depresjon, selv om mengden serotonin i en liten prøvestørrelse på individer ikke var svært signifikante.

Serotonin har en lang historie med å være knyttet til depresjon. Nyere studier har imidlertid vist at koblingen ikke er så enkel som tenkt. Forbindelsen mellom trening og serotonin er en kompleks kobling som ikke nødvendigvis betegner korrelasjon til tross for bred tro om det.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-


Serotonin- og dopaminforskjeller

Hva er forskjellen mellom dopamin og serotonin? Som serotonin spiller dopamin en rolle i humøret, og kan økes med trening. Lave nivåer av dopamin har blitt koblet til visse psykiske sykdommer, for eksempel depresjon. Når det gjelder funksjon, tillater dopamin nerveceller å sende meldinger til hverandre og hjelper deg med å føle glede, tilfredshet og motivasjon. På samme måte hjelper serotonin kroppen din til å sende meldinger mellom nerveceller. Det gir flere forskjellige funksjoner, inkludert kontroll av humør og lykke.

Trening og mental helse

Når det gjelder trening og velvære, er det nok av bevis som peker på fysisk aktivitet som en humørforsterker. De psykologiske og fysiske fordelene ved trening kan bidra til å øke humøret og minimere angsten. På samme måte blir det påpekt at trening kan lindre stress. Tips inkluderer å sette seg mål, for eksempel å redusere stress, trene med en venn, endre treningsrutinen og trene seg opp gradvis.

Det er anbefalt at voksne får minst 150 til 300 minutter i uken med aerob trening med moderat intensitet, eller 75 minutter til 150 minutter aerob trening med moderat til hard intensitet hver uke. Voksne bør også gjøre styrketrening med moderat intensitet to ganger i uken.

Personer som trener regelmessig har færre symptomer på depresjon og angst enn de som ikke trener. Videre har det vist det seg at 16 ukers trening er like effektiv som antidepressiv medisin i behandling av eldre pasienter som ikke trente tidligere.

D-vitamin regulerer serotoninsyntese

Selv om det ikke finnes «serotonin-vitaminer», er vitaminer og kosttilskudd kjent for å påvirke serotoninregulering. I følge en forskningsgjennomgangsartikkel fra 2015, er serotonin viktig for riktig hjernefunksjon, og det har vist seg at D-vitamin modulerer normale nivåer av serotonin. Derfor kan det å forhindre D-vitaminmangel bidra til å beskytte mot serotoninunderskudd forbundet med visse psykiatriske lidelser, som for eksempel oppmerksomhetsunderskudd hyperaktivitetsforstyrrelse og bipolar lidelse. Dessuten har fiskeoljetilskudd rik på omega-3-fettsyrer også vist seg å ha potensielt gunstige effekter på hjernen, noe som optimaliserer serotoninsignalisering.

Relaterte artikler:

Beste trening for å gå ned i vekt raskt

Øke forbrenningen kosttilskudd

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!