Beste måten å gå ned i vekt på

0
101
Beste måten å gå ned i vekt på
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Få en best mulig start på vektreduksjon med disse 12 kostholds- og treningstipsene.

Ikke hopp over frokosten

Å hoppe over frokosten vil ikke hjelpe deg å gå ned i vekt. Du kan gå glipp av viktige næringsstoffer, og du kan ende opp med å snacke mer gjennom dagen fordi du føler deg sulten.

Spis regelmessige måltider

Å spise til faste tider i løpet av dagen hjelper med å forbrenne kalorier med en raskere hastighet. Det reduserer også fristelsen det er å spise mat med mye fett og sukker.

Spis rikelig med frukt og grønnsaker

Frukt og grønt inneholder lite kalorier og fett, og mye fiber – 3 viktige ingredienser for vellykket vekttap. De inneholder også rikelig med vitaminer og mineraler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Bli mer aktiv

Å være aktiv er nøkkelen til å gå ned i vekt og holde kiloene borte. I tillegg til å gi mange helsemessige fordeler, kan trening bidra til å forbrenne overflødige kalorier du ikke kan miste gjennom kostholdet alene.

Drikk mye vann

Noen ganger forveksler folk tørst med sult. Du kan ende opp med å konsumere ekstra kalorier når et glass vann virkelig er det du trenger.

Spis mat med mye fiber

Mat som inneholder mye fiber kan hjelpe deg med å føle deg mett, noe som er perfekt for å gå ned i vekt. Fiber finnes bare i mat fra planter, for eksempel frukt og grønnsaker, havre, fullkornsbrød, brun ris og pasta, og bønner, erter og linser.

Les matetiketter

Å vite hvordan du skal lese matetiketter kan hjelpe deg å velge sunnere alternativer. Bruk kaloriinformasjonen for å finne ut hvordan en bestemt mat passer inn i ditt daglige kosthold, for at du skal gå ned i vekt.

Bruk en mindre tallerken

Å bruke mindre tallerkener kan hjelpe deg med å spise mindre porsjoner. Ved å bruke mindre tallerkener og skåler kan du gradvis bli vant til å spise mindre porsjoner uten å bli sulten. Det tar omtrent 20 minutter for magen å fortelle hjernen at den er full, så spis sakte, og slutt å spise før du føler deg mett.

Ikke ha forbud mot matvarer

Ikke forby matvarer fra slankekuren din, spesielt ikke de du liker. Å forby mat vil bare få deg til å begjære dem enda mer. Det er ingen grunn til at du ikke kan glede deg over en og annen godbit så lenge du holder deg innenfor antall kalorier du skal konsumere i løpet av en dag.

Ikke ha et lager med søppelmat

For å unngå fristelser, ikke lagre søppelmat som sjokolade, kjeks, chips og andre søtsaker. I stedet velger du sunne snacks, for eksempel frukt, usaltede riskaker, havrekaker, usaltet eller usøtet popcorn og fruktjuice.

Kutt ut eller ned på alkohol

Et glass vin kan inneholde like mange kalorier som et stykke sjokolade. Over tid kan det å drikke for mye lett bidra til vektøkning.

Planlegge måltidene

Forsøk å planlegge frokost, lunsj, middag og snacks i løpet av en uke, og sørg for at du holder deg til planen. Du kan synes det er nyttig å lage en ukentlig handleliste.

Relaterte artikler:

Gå ned 10 kg på 1 måned

Daglig kaloribehov

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!