Beste måte å gå ned i vekt

0
93
Beste måte å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

En vanlig feil når man skal gå ned i vekt er å kutte ned på karbohydrater, og samtidig kutte ned på fett. Lær den beste måten å gå ned i vekt på.

Spis når du er sulten!

Unngå å være sulten. En vanlig feil når du starter et lavkarbo-kosthold; Å redusere karboinntaket mens du fremdeles er redd for fett. Karbohydrater og fett er kroppens to viktigste energikilder, og kroppen trenger minst en av dem.

Lavkarbo-kosthold og lite fett = SULT

Unngå både karbohydrater og fett vil føre til sult, sug og tretthet. Før eller siden er det mange som ikke tåler det og gir opp. Løsningen kan være å spise mer naturlig fett til du føler deg fornøyd. For eksempel:

  • Smør
  • Fullfett krem
  • Olivenolje
  • Kjøtt (inkludert fettet)
  • Fet fisk
  • Bacon
  • Egg
  • Kokosnøttolje, m.m.

Spis alltid nok, slik at du føler deg mett og fornøyd, spesielt i begynnelsen av vekttapprosessen. Hvis du gjør dette på en lavkarbo-diett, betyr det at fettet du spiser vil bli forbrent som drivstoff av kroppen din, ettersom nivåene av det fettlagrende hormonet insulin senkes. Du vil bli en fettforbrenningsmaskin. Det er mer sannsynlig at du mister overflødig vekt, ofte uten sult.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Frykter du fortsatt fett? Det kan være lurt å vurdere det på nytt. Frykten for fett er basert på teorier som nyere studier antyder er feilaktig og feil. Smør, biff og krem ​​er god mat. Du bør imidlertid spise mest umettet fett (f.eks olivenolje, avokado, fet fisk) hvis du foretrekker det. Dette kalles Middelhavsdietten og fungerer godt.

Å spise når du er sulten innebærer også noe annet; Hvis du ikke er sulten, trenger du ikke å spise noe ennå. Når du er på keto-diett, kan du stole på dine følelser av sult og metthet igjen. Spis gjerne så mange – eller så få – ganger per dag som du føler passer for deg.

Noen mennesker spiser tre ganger om dagen, og snacks av og til i mellom (merk at hyppig snacking kan bety at du vil ha fordel av å tilsette protein eller fett til måltidene dine, for å øke mettheten). Imidlertid er det noen bevis for at hyppig snacking ikke er lurt når du prøver å gå ned i vekt. Noen mennesker spiser bare en eller to ganger om dagen, og spiser aldri mellommåltider. Uansett hva som fungerer for deg, spis bare når du er sulten.

Spis bare når du er sulten

På en lavkarbo-diett bør du ta sikte på å spise når du er sulten. Og hvis du ikke er sulten? Ikke spis. Hvis du ofte spiser mer mat enn du trenger å være fornøyd, vil du redusere vekttap. Dette er ekstremt viktig når du ønsker å gå ned i vekt.

Begrens unødvendig snacks

Unødvendig snacking kan også være et problem på en keto-diett. Noen ting er enkle å spise bare fordi de er velsmakende og lett tilgjengelige. Her er tre vanlige feil du bør unngå når du vil gå ned i vekt:

  • Meieriprodukter. Det fungerer godt med matlaging, men problemer oppstår når du spiser for mye av det, uten å være sulten. Et annet problem kan være å ha masse krem sammen ​​med dessert, når du allerede er mett og bare fortsetter å spise fordi det smaker godt.
  • Nøtter. Det er fort gjort å spise til nøttene er borte, uansett hvor mett du er. Et tips: Ifølge vitenskapen er saltede nøtter vanskeligere å slutte å spise enn usaltede nøtter. Saltede nøtter frister deg til mer overspising. Et annet tips: Unngå å ta med hele posen, velg gjerne en liten skål i stedet.
  • Lavkarbo bakervarer. Selv om du bare bruker mandelmel og søtstoffer, bidrar snacks som bakevarer og småkaker vanligvis til ekstra spising når du ikke er sulten – og ja, dette vil redusere vekttapet.

Hopp gjerne over måltider

Ikke spis hvis du ikke er sulten. Og dette gjelder for ethvert måltid. Hopp gjerne over måltider, men ikke dropp frokosten. På et strengt keto-kosthold har sulten og trangen til å spise en tendens til å avta mye, spesielt hvis du har overvekt å miste. På lavkarbo forbrenner kroppen din av fettlagrene, og reduserer behovet for å spise. Vent til sulten kommer tilbake før du spiser igjen. Dette vil spare deg for både tid og penger, samtidig som du får fart på vekttapet. Noen frykter at de vil miste kontrollen hvis de ikke spiser hver tredje time. Bekymringen for at denne trangen til å spise vil ødelegge dietten deres, kan føre til å spise snacks hele tiden.

Denne konstante snackingen kan være nødvendig for å kontrollere sult og sug som kan oppstå under en diett med sukker og stivelsesholdige karbohydrater, men det er vanligvis unødvendig på en lavkarbo-diett. Sult kommer vanligvis sakte tilbake, og du bør ha god tid til å tilberede mat.

Relaterte artikler:

Sunn mat for å gå ned i vekt

Hvor mye kan man gå ned i vekt på en uke

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!