Beste kondisjonstrening

0
75
Beste kondisjonstrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Du har kanskje hørt at når det gjelder styrketrening, bør du hvile en dag eller to mellom treningsøktene for å gi musklene dine en sjanse til å komme seg. Men hva med kondisjonstrening?

Trenger du hviledager? Tross alt hjelper kondisjonstrening med å:

  • forbedre hjerte- og lungefunksjonen
  • styrke musklene
  • forbedre blodstrømmen
  • øke humøret ditt
  • forbedre søvnen din
  • reduser risikoen for hjertesykdom, høyt blodtrykk og diabetes

Hva du trenger å vite om aerob trening

Med aerob eller kondisjonstrening trenger musklene mer blod og oksygen enn når de er i ro. Dette får hjertet og lungene til å jobbe hardere, noe som over tid kan gjøre disse kroppsdelene sterkere. Og når hjertet og lungene blir sterkere, vil strømmen av blod og oksygen i kroppen din også bli bedre.

Kardio- eller aerob trening omfatter mange typer aktiviteter. Noen aktiviteter som å gå kan gjøres i moderat tempo. Andre aktiviteter, som løping, sykling oppoverbakke, hoppetau eller svømming, kan gjøres i et mer intenst tempo.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvis du liker å trene i gruppesammenheng, er det mange typer aerobe klasser eller sport du kan prøve, for eksempel:

  • kickboksing
  • spinningklasser
  • Zumba
  • dansing
  • basketball
  • fotball
  • tennis

Hva er den anbefalte mengden kondisjonstrening?

Det er anbefalt at personer som er 18 år eller eldre får:

  • minst 150 minutter med moderat intensitet fysisk aktivitet hver uke eller
  • 75 minutter med intensiv aktivitet hver uke eller
  • en tilsvarende kombinasjon av begge

Verdens helseorganisasjon anbefaler at uansett hvilken type kondisjonstrening du velger å gjøre, bør du gjøre det i minst 10 minutter av gangen for å få mest mulig utbytte av det. Hvis du deltar i treningsøkter med moderat intensitet, for eksempel en rask spasertur, kan 30 minutter hver dag hjelpe deg med å høste en rekke fordeler. Du kan også dele dette opp i to 15-minutters turer, eller tre 10-minutters turer hver dag.

Det er ingen anbefalt øvre grense for mengden kondisjonstrening du bør gjøre på daglig eller på ukentlig basis. Imidlertid, hvis du presser deg hardt ved hver treningsøkt, kan det hjelpe deg å unngå skade og overtrening ved å hoppe over en dag eller to hver uke for å hvile.

Er det trygt å gjennomføre kondisjonstrening hver dag?

I en 2012-studie fant forskere at det å gjennomføre opptil 60 minutter med kondisjonstrening daglig er trygt og passende, spesielt hvis vekttap er et mål. Selv om kondisjonstrening har mange fordeler, fant en studie fra 2017 at det kan være risiko forbundet med å trene intenst hver dag eller de fleste dagene i uken.

Grensene for hvor mye kondisjonstrening er trygt varierer fra person til person. Det avhenger også av:

  • ditt formnivå
  • din generelle helse
  • eventuelle underliggende helsemessige forhold

Men generelt kan følgende symptomer tyde på at du overdriver det:

  • muskelsår som vedvarer
  • smertefulle ledd
  • øvelser som en gang var enkle, ble vanskeligere
  • avtagende interesse eller entusiasme for å trene
  • dårlig søvn

Hvis du ikke har trent på en stund, eller hvis du kommer deg etter en skade eller sykdom, er det best å snakke med legen din om hvordan du trygt starter opp med kondisjonstrening, og hvor lenge og hvor ofte du skal trene. Snakk også med legen din hvis du har en tilstand som kan begrense den typen trening du trygt kan gjøre. Dette inkluderer hjertesykdom, luftveisproblemer, leddgikt eller andre problemer med leddene.

Relaterte artikler:

Kondisjonstrening sykkel

Kondisjonstrening øvelser

Annonse fra MILRAB