Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

0
132
Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

Beregne dine pulssoner for trening med Karvonen kalkulator. Mål for hjertefrekvens eller pulssoner gir deg et utgangspunkt for å vite med hvor hard intensitet du må trene.

Eksperter har funnet et ideelt intensitetsnivå for hjertefrekvens som gir deg muligheten til å trene så hardt du må uten å overdrive, eller sagt på en annen måte; Ikke kaste vekk treningstid på å trene så hardt du kan.

Så, hvordan finner du dine mål for hjertefrekvens? Du må vite din hvilepuls. For å finne den, tar du pulsen i 60 sekunder med en gang du våkner om morgenen. Du må også vite din makspuls. Den kan du enkelt finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). For en mer nøyaktig måling, kan du få gjort det ved et treningssenter eller andre steder som utfører denne type målinger.

En måte å finne dine mål for hjertefrekvens er å bruke Karvonen formelen. Karvonen formelen er en matematisk formel som hjelper deg i å bestemme dine mål for hjertefrekvens eller pulssoner. Formelen bruker makspuls og hvilepuls for å bestemme dine pulssoner ved en gitt intensitet.

((HRmakspuls − HRhvilepuls) × % intensitet) + HRhvilepuls

Hvis du har en makspuls på 190 og hvilepulse på 50, og skal trene med en intensitet tilsvarende 70 prosent av makspuls, blir det da

((180 – 50) x 0,7) + 50 = 141 slag i minuttet.

Karvonen kalkulator

Legg inn din hvilepuls og makspuls, og med hvilken intensitet du ønsker å trene med, så vil Karvonen kalkulatoren raskt beregne din hjertefrekvens for intensitet.

Relaterte artikler:

Hvordan beregne hvilepuls

Maksimal hjertefrekvens og hjertefrekvensreserve