SKOBONANZA!

OPPTIL 40%

RABATT

ALT FRA FRITIDSSKO, LØPESKO, TIL FJELLSTØVLER


HØSTKUPP!

Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

Beregne dine pulssoner for trening med Karvonen kalkulator. Mål for hjertefrekvens eller pulssoner gir deg et utgangspunkt for å vite med hvor hard intensitet du må trene.

Eksperter har funnet et ideelt intensitetsnivå for hjertefrekvens som gir deg muligheten til å trene så hardt du må uten å overdrive, eller sagt på en annen måte; Ikke kaste vekk treningstid på å trene så hardt du kan.

Så, hvordan finner du dine mål for hjertefrekvens? Du må vite din hvilepuls. For å finne den, tar du pulsen i 60 sekunder med en gang du våkner om morgenen. Du må også vite din makspuls. Den kan du enkelt finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). For en mer nøyaktig måling, kan du få gjort det ved et treningssenter eller andre steder som utfører denne type målinger.

En måte å finne dine mål for hjertefrekvens er å bruke Karvonen formelen. Karvonen formelen er en matematisk formel som hjelper deg i å bestemme dine mål for hjertefrekvens eller pulssoner. Formelen bruker makspuls og hvilepuls for å bestemme dine pulssoner ved en gitt intensitet.

((HRmakspuls − HRhvilepuls) × % intensitet) + HRhvilepuls

Hvis du har en makspuls på 190 og hvilepuls på 50, og skal trene med en intensitet tilsvarende 70 prosent av makspuls, blir det da

((180 – 50) x 0,7) + 50 = 141 slag i minuttet.

Karvonen kalkulator

Legg inn din hvilepuls og makspuls, og med hvilken intensitet du ønsker å trene med, så vil Karvonen kalkulatoren raskt beregne din hjertefrekvens for intensitet.

Relaterte artikler:

Hvordan beregne hvilepuls

Maksimal hjertefrekvens og hjertefrekvensreserve

Om forfatteren

Legg inn kommentar

HØSTKUPP!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT FRA FRITIDSSKO, LØPESKO TIL FJELLSTØVLER!