Anaerob trening når du er nybegynner
Anaerob trening når du er nybegynner
2. januar 2019
Motbakketrening med SpurtCoach
Motbakketrening med SpurtCoach
2. januar 2019
Beregne distanse på pyramideintervall

Stock.adobe.com

Beregne distanse på pyramideintervall

Beregne distanse på pyramideintervall. Lær hvordan du kan beregne distanse på pyramideintervall med hjelp av SpurtCoach. 

Hvor lange pyramideintervaller

Pyramideintervall er noe av den mest effektive og varierte formen for intervalltrening du kan gjennomføre. Du kan variere med korte og lange intervaller, og med hvilken intensitet du løper disse. Du også trene varianter av pyramideintervall, som stigende og synkende intervall. For å beregne raskt og effektivt hvor lange Pyramideintervaller du skal løpe, kan du bruke verktøyet SpurtCoach

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan bruke SpurtCoach for å beregne tid eller distanse på pyramideintervallene du skal løpe. 

Beregne tid og distanse i SpurtCoach

SpurtCoach er et treningsverktøy du kan bruke for raskt og enkelt estimere tid, fart og distanse på løpetrening du skal gjennomføre. Alt du trenger å gjøre er å legge inn to variabler for å beregne den tredje. Ønsker du å beregne fart, legger du inn tid og distanse. Vil du beregne tid legger du inn distanse og fart, og ønsker du å vite hvilken distanse, legger du inn tid og fart. 

SpurtCoach

Det er viktig at tid, distanse og fart i SpurtCoach alltid må settes i sammenheng med ditt formnivå. I praksis betyr det at farten du beregner alltid må justeres med tanke på intensiteten du skal trene med. Skal du løpe en rolig tur med lav intensitet, bør det alltid være intensiteten som skal være styrende. Unngå å ha for mye fokus på fart, fordi den vil uansett komme når du blir i bedre form. 

Beregne distanse med SpurtCoach

Når du skal beregne tid eller distanse i SpurtCoach, legger du inn ønsket fart og tid i løpekalkulatoren. Start med å beregne toppen i pyramiden. Dersom ønsket distanse når du når en topp i pyramiden skal være 500 meter, legger du inn 500 meter i SpurCoach. Deretter kan du bestemme hvor lang tid du ønsker å bruke. La oss si at du bruker 2 minutter og 30 sekunder på 500 meter, da blir farten 5 minutter per km. Deretter kan du beregne tid og fart for 400 meter. Når vi vet at pyramideintervaller bør bli løpt raskere og raskere jo kortere de er, kan du sette farten til 4:30 per km. Da blir tiden du bruker på 400 meter 1 minutt og 48 sekunder. Deretter kan du øke farten med henholdsvis 30 sekunder på 300 meter, 15 sekunder på 200 og 100 meter for å beregne tid på intervallet. 

Prøv deg frem for å finne riktig fart når du trener pyramideintervall. Det kan være en fordel om du har trent pyramideintervall fra før av, og har en formening om hvilken fart som passer for deg. Det vil gjøre det enklere å beregne tid, fart og distanse i SpurtCoach. 

Beregne distanse på pyramideintervall

For å beregne distanse i SpurtCoach når du skal trene pyramideintervall, legger du inn ønsket fart og hvor lang tid du skal bruke på intervallet. Det vil være enklere når du vet noenlunde hvor fort du kan løpe en distanse med en gitt intensitet. Justere farten, slik at du løper med rett intensitet. 

Relaterte artikler:

Pyramideintervall for 10 km under 60 min

Sett deg mål med SpurtCoach

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *