Benkpress teknikk

0
42
Benkpress teknikk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Benkpress er en sammensatt øvelse, som fungerer mest på brystet, skuldrene og triceps. Lær mer om riktig teknikk når du trener benkpress.

Riktig teknikk på benkpress

  • Legg deg på benken med øynene rett under stangen
  • Ta tak i stangen med middels grepbredde (tommelen rundt stangen!)
  • Fjern stangen ved å rette ut armene
  • Senk stangen til midten av brystet
  • Trykk stangen oppover til armene er rette

Hold vekten et sekund på toppen, med rette armer. Puste. Pust deretter, hold den og senk stangen igjen. Hold rumpa på benken når du trykker den opp igjen.

Benkpress er en sammensatt øvelse. Det fungerer mest på brystet, skuldrene og triceps. Det er den mest effektive øvelsen for å få overkroppsstyrke og muskelmasse fordi det er den øvre kroppsøvelsen du vil løfte mest vekt på (mer enn overhead Press).

For å unngå skuldersmerter, hold albuene i 75° når du senker stangen. Ikke prøv å strekke brystet ved å la albuene gå 90° ut. Du vil hindre skuldrene dine hvis overarmene er vinkelrett på overkroppen i bunnen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


I motsetning til knebøy eller markløft, beveger stangen seg ikke i en vertikal linje når du tar benkpress med riktig teknikk. Den beveger seg diagonalt fra midten av brystet over skuldrene. Dette er den tryggeste måten å benkpresse på skuldrene dine. Det er også den mest effektive måten å gjennomføre benkpress med riktig teknikk.

Relaterte artikler:

Benkpress kalkulator

Hvorfor trene benkpress

Annonse fra MILRAB