Benkpress med manualer

0
44
Benkpress med manualer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Å bruke manualer gir større bevegelsesområde enn å bruke en vektstang, og dette betyr igjen at du kan trene mer variert med bryst og armuskulatur.

Brystmusklene er de viktigste musklene målrettet mot øvelsen, men som en ekstra bonus fungerer den også på triceps. Ved å velge manualer trener også hver side isolert, så du kan ikke stole på en sterkere side for å øke vekten slik du kan når du bruker en vektstang. Hvis du finner ut at den ene siden sliter når du bruker manualer, kan du fokusere på å bygge styrke på den siden for å balansere kroppen din.

Slik utfører du benkpress med manualer

Legg deg ned på en benk og hold en manual i hver hånd like til sidene av skuldrene. Håndflatene dine skal vende mot føttene i utgangsposisjonen, men hvis du har skulderproblemer, bytt til et nøytralt grep der håndflatene vender mot hverandre.

Trykk vektene over brystet ved å strekke albuene til armene er rette, og ta deretter vekten sakte ned. For å dra nytte av bevegelsesområdet som gis ved å bruke manualer i stedet for en vektstang, ta vektene ned forbi skuldrene og ta dem nærmere hverandre på toppen av bevegelsen. Ikke rør dem på toppen, for det vil ta litt av belastningen på musklene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Relaterte artikler:

Hvordan bli sterk i benkpress

Hvilke muskler trenes ved benkpress

Annonse fra X-LIFE