Begynne å trene

0
54
Begynne å trene
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

Å trene regelmessig er en av de beste tingene du kan gjøre for helsen din. Lær mer om hvordan du skal begynne å trene.

Rett etter at du begynner å trene, begynner du å se og føle fordelene fysisk aktivitet kan ha på kroppen og velvære. Imidlertid krever trening mye besluttsomhet, og å holde seg til treningsrutinen på sikt krever disiplin. Hvis du vurderer å begynne å trene, men ikke vet hvor du skal begynne, vil du få svar i denne artikkelen.

Hvorfor trene?

Regelmessig trening har vist seg å forbedre helsen din betydelig. De største fordelene inkluderer å hjelpe deg med å oppnå og opprettholde en sunn kroppsvekt, opprettholde muskelmasse og redusere risikoen for kronisk sykdom. I tillegg har forskning vist at trening kan bedre humøret og din mentale helse, og hjelpe deg med å sove bedre. Og det er ikke alt – det kan også hjelpe deg å opprettholde et høyt energinivå. Kort sagt, trening er kraftig og kan endre livet ditt.

Hvordan komme i gang

Det er viktig å vurdere noen få ting før du starter å trene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Ta en helsesjekk

Konsultere legen din og ta en medisinsk undersøkelse hvis du er usikker på egen helse. Dette er spesielt viktig for de som ikke er vant til anstrengende fysiske aktiviteter, samt personer fra 45 år og oppover. En tidlig kontroll kan oppdage helseproblemer eller tilstander som kan øke risikoen for skader. Det kan også hjelpe deg med å optimalisere treningen, noe som gjør det lettere for deg og din personlige trener å forstå dine begrensninger og lage en treningsplan som er skreddersydd til dine spesielle behov.

Lag en plan og sett deg realistiske mål

Når du bestemmer deg for å begynne å trene regelmessig, kan du prøve å lage en plan som har realistiske mål. En måte å gjøre det på er å starte med en plan med enkle trinn å følge. Så kan du fortsette å bygge på etter hvert som treningsnivået ditt forbedres. Hvis målet ditt er å fullføre en løpetur på fem kilometer, kan du starte med å lage en plan som inkluderer kortere løp. Når du er i stand til å fullføre de korte løpene, øker du distansen til du kan løpe fem kilometer sammenhengende. Å starte med små mål vil ikke bare øke sjansene dine for suksess, det vil også holde deg motivert, og vil gjøre det enklere å opprettholde treningen.

Gjør trening til en rutine

En annen viktig komponent i suksess med trening, er å gjøre det til en rutine. Det ser ut til å være lettere for folk å opprettholde en treningsrutine på sikt hvis de gjør det til en vane og trener regelmessig. En gjennomgang av studier konkluderte med at det å erstatte en usunn vane med en ny sunn vane er en god tilnærming for å opprettholde vanen på lang sikt. Videre er det å lage en tidsplan eller å trene på samme tid hver dag, smart med tanke på å opprettholde treningsrutinen og få den til å vare. For eksempel kan du gjøre trening til en vane ved å planlegge å trene rett etter jobb hver dag.

Relaterte artikler:

Hvordan starte å trene

Trene for mye starten

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!