Begynne å løpe


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Løping kan virke så enkelt at det å forberede seg på å starte med løping kan høres banalt ut. Lær hvordan du skal komme i gang med løping.

Ved å lære noen få grunnleggende prinsipper om løping, kan du øke gleden din og gjøre løpetreningen mer effektiv.

Hvordan komme i gang med løping

Enten du er nybegynner eller starter løping etter en lang pause, er det viktig å starte lett og bygge seg opp gradvis slik at du unngår skader. Her er noen tips for å komme i gang.

Investere i sko og utstyr

Bruk et par løpesko som passer komfortabelt og er den rette typen sko for foten og løpestilen din. Skikkelig demping er en viktig egenskap når du skal velge løpesko. Du bør også bruke teknisk utstyr som løpeshorts, topper eller tights som er laget av lette fukttransporterende fibre. Selv om disse plaggene ikke er nødvendige for løping, hjelper de deg å holde deg tørr og komfortabel når du trener.

Bruk jogge/gå metoden

Du kan starte løpeprogrammet ditt ved å kombinere jogging med å gå. For mange nybegynnere er dette den enkleste måten å bygge utholdenhet med mindre belastning på leddene og et håndterbart intensitetsnivå. Bare start med ett minutt jogging og ett minutt gange, og prøv å øke hvor lenge du jogger. Når du blir i bedre form kan du prøve å jogge hele tiden.

Gjør løping overkommelig

Løpstrening kan være utfordrende i begynnelsen, men skal ikke være så hardt at du aldri vil løpe igjen. Hold et behagelig snakketempo under hver treningsøkt. Hvis du ikke kan snakke i fulle setninger, gå ned på farten. Hvis du løper alene, kan du prøve å snakke med deg selv. Pust inn gjennom nesen og munnen, slik at du kan få mest mulig mengde oksygen. Prøv å puste dypt ned i magen.

Etter hver treningsøkt kan du kjøle deg ned ved å jogge eller gå lett. Noen milde tøyninger etter vil hjelpe deg å unngå stramme muskler. Ha regelmessighet som mål når du trener løping, i stedet for hastighet eller mengde/distanse. Lag en ukentlig løpeplan for å komme inn i en løperutine.

Riktig teknikk

Å løpe er en naturlig bevegelse, men det betyr ikke at du ikke kan forbedre visse aspekter av løpeteknikken for å forbedre opplevelsen og effektiviteten når du løper.

Øv på god holdning når du løper

Ha en oppreist holdning når du løper. Hodet ditt skal løftes, ryggen din skal føles lang og høy, og skuldrene avslappet. Oppretthold et nøytralt bekken. Forsikre deg om at du ikke lener deg for mye fremover eller tilbake i livet (som noen løpere gjør når de blir slitne). Korte ned på løpestegene ved å øke stegfrekvensen, slik at du lander med foten under hofta for hvert steg. Tenk deg at det skal gå en linje mellom skuldre, hofte og fot.

Relaterte artikler:

Bruk 10 minutter på å komme i gang med løping

10 tips på å komme i gang med løping

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!