Begynne å jogge

0
109
Begynne å jogge

Lær mer om hvordan du skal komme i gang med jogging for gjøre treningen mest mulig motiverende og ha en best mulig formutvikling.

Starte å jogge

Hva som er som er treningsbakgrunnen vil helt sikkert variere. Det kan være at du har liten eller trening fra før av, eller at du går tur jevnlig. Kanskje har du prøvd deg på jogging fra før, men har vært litt av og på uten at det har blitt regelmessig trening av det. Uansett hva som er treningsgrunnlaget eller bakgrunnen din, så er jogging en smart og effektiv måte å komme i form på.

Begynne å jogge med et mål i sikte

Dersom du har et mål med joggingen, kan det gjøre det mye enklere å motivere seg for treningen. Sett deg et realistisk, men på samme tid et ambisiøst, tidsbestemt mål. Å ha som mål å bli i bedre form kan være et mål, men hvordan skal du vite når du er i bedre form? Vær konkret i hva du ønsker å oppnå med å begynne å jogge. Det kan være at du skal greie å jogge sammenhengende i 5 km, eller at du ønsker å gå ned et antall kg til en bestemt dato.

Begynne å jogge med utgangspunkt i eget formnivå

Trene jogging med med utgangspunkt i eget formnivå, ikke utfra en oppfatning om hvor langt eller hvor fort du tror du må jogge. Treningen skal være lystbetont, og det gjør du best ved å trene på en måte som er i takt med hva du tåler fysisk og mentalt.

Begynne å jogge etter intensitet ikke fart

Når starter å jogge skal du gjøre det etter intensitet ikke fart. Jogger du etter fart er det fort gjort at du trener med alt for hard intensitet. Å trene med for hard intensitet kan være demotiverende når du akkurat har begynt å trene, og også øke risikoen for at du blir skadet. Du skal jogge med lav intensitet, og betyr det at du må gå og jogge den første tiden, så gjøre du det. Etter hvert når du blir i bedre form, kan du jogge stadig lenger og gå mindre.

Relaterte artikler:

Hvor fort jogger man

Treningseffekt når du jogger