HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Barn og fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet avhenger av hvor gammelt barnet ditt er, og spenner fra å være aktiv hele dagen for førskolebarn, til å være aktiv i 60 minutter eller mer for eldre barn og ungdom.

Dette kan høres ut som mye, men ikke bekymre deg. Barnet ditt kan allerede oppfylle de anbefalte fysiske aktivitetsnivåene. Og du vil snart oppdage alle de enkle og morsomme måtene å hjelpe barnet ditt med å oppfylle anbefalingene. Oppfordre barnet ditt til å delta i aktiviteter som er aldersbestemte, morsomme og tilbyr variasjon.

Disse tre typene fysisk aktivitet bør inkluderes hver uke for barn og ungdom:

Aerob aktivitet

De fleste av barnets daglige 60 minutter med fysisk aktivitet bør være aerobe aktiviteter, som å gå, løpe eller noe som får hjertene til å slå raskere. I tillegg, oppfordre dem til å gjøre aerobe aktiviteter minst 3 dager i uken som får dem til å puste raskere..

Muskelstyrkende aktiviteter

Inkludere muskelstyrkende aktiviteter, for eksempel klatring eller push-ups, minst 3 dager per uke som en del av barnets daglige 60 minutter eller mer med fysisk aktivitet.

Beinstyrkende aktiviteter

Inkludere beinforsterkende aktiviteter, for eksempel hopping eller løping, minst 3 dager per uke som en del av barnets daglige 60 minutter eller mer med fysisk aktivitet.

Hvordan vet jeg om barnets aerobe aktivitet er moderat eller høy?

Her er to måter å tenke på aerob aktivitet med moderat og høy intensitet hos barn:

  • På en skala fra 0 til 10, hvor sittende er en 0 og det høyeste aktivitetsnivået er en 10, er aktivitet med moderat intensitet 5 eller 6. Når barnet ditt gjør aktivitet med moderat intensitet, vil hjertet deres slå raskere og de vil puste mye hardere enn når de er i ro eller sitter. Aktiviteter med høy intensitet er nivå 7 eller 8. Når barnet ditt har aktiviteter med høy intensitetsnivå, vil hjertet deres slå mye raskere enn normalt, og de vil puste mye hardere enn normalt.
  • Et annet eksempel er når barnet ditt går på skole med venner hver morgen. De driver sannsynligvis med aerob aktivitet med moderat intensitet. Men mens du er på skolen, når barnet ditt løper, eller jager andre ved lek og spill i friminuttene, driver de sannsynligvis med aktivitet med høy intensitet.

Relaterte artikler:

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig

Hva er fysisk aktivitet

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet