Balanse øvelser

0
72
Balanse øvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Disse enkle balanseøvelsene kan gjøres hjemme for å forbedre helse og mobilitet. Lær mer om hvordan du kan trene opp balansen hjemme.

Balanseøvelser

Ikke bekymre deg hvis du ikke har trent mye på en stund – disse balanseøvelsene er skånsomme og enkle å følge. Bruk løse, behagelige klær og hold litt vann i hendene. Bygg sakte opp og sikte på å øke repetisjonene av hver øvelse gradvis over tid. Vurder å gjøre øvelsene i nærheten av en vegg eller en stabil stol i tilfelle du mister balansen.

Sidelengs gange

  • Stå med føttene sammen, knærne litt bøyde.
  • Gå sidelengs på en langsom og kontrollert måte, og flytt den ene foten til siden først.
  • Følg på med den andre foten.
  • Unngå å slippe ned hoftene mens du går. Utfør 10 trinn hver vei eller fra den ene siden av rommet til den andre.

Enkel vinranke

Dette innebærer å gå sidelengs ved å krysse den ene foten over den andre.

  • Start med å krysse høyre fot over venstre.
    Følg på med venstre fot.
  • Prøv med 5 tverrtrinn på hver side. Om nødvendig, legg fingrene mot en vegg for stabilitet. Jo mindre trinn, jo mer må du jobbe med balansen.

Hæl til tå gange

  • Stå oppreist, legg høyre hæl på gulvet rett foran venstre tå.
  • Gjør det samme med venstre hæl. Sørg for at du hele tiden ser fremover. Om nødvendig, legg fingrene mot en vegg for stabilitet.
  • Prøv å utføre minst fem trinn. Når du utvikler deg, flytt deg bort fra veggen.

Stå på et bein

  • Start med å stå mot veggen, med armene utstrakt og fingertuppene berører veggen.
  • Løft venstre ben, hold hoftene i vater og hold en liten bøyning i motsatt ben. Legg foten forsiktig tilbake på gulvet.
  • Hold i 5 til 10 sekunder og utfør 3 på hver side.

Steg opp

Bruk et trinn, helst med et rekkverk eller i nærheten av en vegg, for å bruke som støtte.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • Gå opp med høyre ben.
  • Følg på med venstre bein.
  • Gå ned igjen og gå tilbake til startposisjonen.

Nøkkelen for å bygge balanse er å gå opp og ned sakte og på en kontrollert måte. Utfør opptil 5 trinn med hvert bein.

Relaterte artikler:

Sirkeltrening øvelser

Øke forbrenning

Annonse fra X-LIFE