Bær med mest antioksidanter

0
68
Bær med mest antioksidanter

Sist oppdatert

De fleste bær er rike på antioksidanter, og noen inneholder mer enn andre. Lær mer om hvilke bær som har mest antioksidanter!

Selv om vi kanskje ikke kan reversere skadelige og degenerative effekter av frie radikaler på kroppene våre fra faktorer utenfor, som luftforurensning og plantevernmidler, er det fremdeles ting vi kan gjøre for å redusere skadene. Å holde forbruket av ting som alkohol og stekt mat på et minimum er en måte å gi kroppen din en bedre sjanse til å bekjempe degenerative aktiviteter av frie radikaler i kroppen din. En annen måte er å berike kostholdet ditt med mat som for å motvirke dem.

Følgende bær de som kan ha mest antioksidanter.

Nyper

Mange har kløende assosiasjoner til nype, men det er ingen grunn til å styre unna. Nype er nemlig det bæret med høyest nivåer av både vitamin C og betakaroten. Bæret selges gjerne i tørket form eller som pulver, og kan blant annet brukes i syltetøy, suppe og bakverk.

Goji-bær

Det er mer med disse skrumpede bærene enn deres sødme. Goji bær har blitt brukt som en del av tradisjonell kinesisk medisin siden rundt 200 f.Kr. og har like mye for seg i det moderne liv fordi de inneholder forbindelser som lutein og zeaxanthin. Disse hjelper til med å bremse degenerative øyesykdommer, og etanol Lycium barbarum, som kan utvikle kreft.

Vill blåbær

Hvis du ikke har tilgang til vill blåbær, fungerer det bra med frosne blåbær. Selv om de dyrkede blåbærene du får i supermarkedet inneholder de samme antioksidantene som ville blåbær, har de sistnevnte en høyere mengde per porsjon. Enten du velger vill eller dyrket, vil du dra nytte av høye nivåer av flavonoider quercetin og anthocyanidin, som hjelper kroppen i bekjempelse av kreftformer og hjerte- og karsykdommer.

Hyllebær

En servering (rundt 70 gram) av disse undervurderte bærene inneholder nesten 45 prosent av din daglige verdi av vitamin C. De inneholder store mengder antocyaniner, som skaper det dyprøde, blå og lilla pigmentet som finnes i bær. De er en type flavonoid som hjelper til med å øke immunforsvarets funksjon, og hvis antiinflammatoriske egenskaper kan redusere symptomene og varigheten av forkjølelse og influensa.

Tranebær

Tranebær er ikke bare smaksrike, de er også rik på flavonol og proanthocyanidin, som hemmer veksten av visse kreftceller og hjelper hjertehelsen. Selv om du kan glede deg over dem som juice, har tranebær den høyeste konsentrasjonen av antioksidanter i skallet, så å spise bærene vil gi deg et høyere antall antioksidanter og den ekstra fordelen med høyt fibrerinnhold.

Bjørnebær

Bjørnebær har høye nivåer av flere antioksidantrike fenolforbindelser, inkludert ellaginsyre, gallinsyre og antocyaniner. Som et resultat kan bjørnebær ha en reduserende effekt på veksten av visse kreftformer som bryst-, tykktarm- og prostatakreft.

Relaterte artikler:

Hvorfor bær er viktige for kroppen

De sunneste bærene du kan spise