B12 mangel og overvekt

0
335
B12 mangel og overvekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

B12 er et vannløselig vitamin som er viktig i forskjellige kroppslige prosesser. Lær mer om sammenhengen mellom B12 og overvekt.

B12 mangel og overvekt

Vitamin B12, også kjent som kobalamin, er et vannløselig vitamin som er involvert i forskjellige viktige kroppslige prosesser. For eksempel bruker kroppen din den til å lage DNA og lage nye røde blodlegemer, samt produsere energi. Det kan til og med påvirke humøret og hukommelsen og er medvirkende til å hjelpe hjernen din og nervesystemet til å fungere ordentlig. Derfor kan en mangel i dette næringsstoffet ha ødeleggende helseeffekter. Dessuten har noen nylig foreslått at uønsket vektøkning legges til listen over mulige bivirkninger. Denne artikkelen gjennomgår de siste vitenskapelige bevisene for å avgjøre om vitamin B12-mangel kan føre til vektøkning.

Utvikling og symptomer på vitamin B12-mangel

For å absorbere vitamin B12 effektivt, krever kroppen din en intakt mage og tarm, en velfungerende bukspyttkjertel og tilstrekkelig høye nivåer av et protein som binder seg til vitamin B12 i magen. Voksne kvinner trenger 2,4 mcg vitamin B12 per dag. Dette kravet øker til 2,8 mcg per dag under graviditet og amming. Voksne menn kan oppfylle deres behov ved å konsumere 2,6 mcg B12-vitamin per dag.

Ekstra vitamin B12 kan lagres i leveren, og bare små mengder går tapt gjennom urinen, svetten eller avføringen hver dag. På grunn av dette og de små daglige kravene, kan det ta et år eller lenger for lite vitamin B12-inntak å utvikle en åpenbar mangel. Når den først er til stede, kan det imidlertid få ødeleggende konsekvenser.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Symptomer på vitamin B12-mangel inkluderer:

  • kronisk utmattelse
  • kortpustethet
  • hjertebank
  • prikking eller nummenhet i ekstremitetene
  • dårlig balanse
  • tap av konsentrasjon
  • dårlig minne
  • desorientering
  • humøret endres
  • inkontinens
  • søvnløshet

Mennesker som har størst risiko for å utvikle en mangel inkluderer eldre voksne, så vel som de som røyker, misbruker alkohol eller følger et vegetarisk eller vegansk kosthold. Tarmkirurgi, bukspyttkjertelinsuffisiens, tynntarmsbakteriell gjengroing (SIBO), parasittinfeksjoner og visse autoimmune lidelser anses som ytterligere risikofaktorer. Dessuten kan visse medisiner, inkludert metformin, protonpumpehemmere og antacida, også redusere kroppens evne til å absorbere vitamin B12 fra kostholdet ditt.

Hvorfor vitamin B12-mangel neppe vil påvirke vekten din

Til tross for de mange prosessene som vitamin B12 er involvert, er det lite som tyder på at det har noen innflytelse på vektøkning eller tap. De fleste bevisene som gir anledning til denne påstanden kommer fra noen få observasjonsstudier. En studie bemerker for eksempel at personer med overvekt eller overvekt ser ut til å ha lavere vitamin B12-nivåer enn personer som har en kroppsmasseindeks (BMI) i det «normale» området. Ytterligere forskning har observert at personer som frivillig tok vitamin B12-tilskudd, fikk mellom 1,2–7,7 kg lavere kroppsvekt i løpet av 10 år enn de som ikke fikk tilskudd med dette vitaminet. Likevel kan ikke slike observasjonsstudier bekrefte om lave vitamin B12-nivåer er det som forårsaket vektøkningen, eller om de er det som beskyttet mot lave nivåer.

På den annen side ser det ut til at en vitamin B12-mangel kan forårsake tap av matlyst hos noen mennesker, noe som fører til vekttap i stedet for vektøkning. Når det er sagt, er det nåværende beviset for svakt til å antyde at en vitamin B12-mangel har sterk eller spesifikk innvirkning på vekt.

Hvordan sikre at du får i deg nok vitamin B12?

Vitamin B12 finnes utelukkende i animalsk mat, eller mat forsterket med dette vitaminet, for eksempel:

  • Kjøtt og kylling: spesielt orgelkjøtt og rødt kjøtt som storfekjøtt
  • Fisk og sjømat: spesielt muslinger, sardiner, tunfisk, ørret og laks
  • Meieri: inkludert melk, ost og yoghurt
  • Egg: spesielt eggeplomme
  • Forsterkede matvarer: frokostblandinger, ernæringsgjær, i tillegg til litt spekemat eller plantemelk

B12 tilskudd

Tilskudd, som er mye tilgjengelige i butikker og online, er en annen måte å oppfylle dine daglige behov. Tilskudd er spesielt nyttige for mennesker med lave nivåer av et protein som hjelper kroppen din lettere å absorbere vitamin B12. I tillegg kan tilskudd hjelpe de som har problemer med å konsumere tilstrekkelige mengder av matvarene ovenfor, til å oppfylle deres daglige vitamin B12-behov. Dette kan omfatte vegetarianere eller veganere som ikke planlegger kostholdet sitt nøye.

Relaterte artikler:

For mye B12 i blodet

B12 mangel og lavt stoffskifte

Annonse fra X-LIFE