Avslutningsøvelser fotball

0
191
Avslutningsøvelser fotball
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Spillerne må lære og øve seg på å lese spillet og hele tiden jobbe med beslutninger, og avslutningen er viktig. Lær mer om avslutningsøvelser i fotball.

Dette er øvelser du bør bruke hver treningsøkt hvis du vil forbedre laget ditt og gi hver enkelt spiller en mulighet til suksess med avslutninger foran mål.

2-mot-2 pluss to

Hvordan øvelsen fungerer

To lag på to spillere ved hjelp av to nøytrale spillere konkurrerer om å score flest mål. En nøytral spiller på hver sidelinje er fri til å bevege seg opp og ned linjen mens han passerer og krysser til laget med ballbesittelse.

Hensikt

Konkurransedyktig 2-mot-2-spill inne innenfor et lite område som utvikler ferdigheter for kryssing, ballbehandling, forsvar og bevegelse. Spillerne får stadig repetisjoner mens de skyter og forsvarer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Oppsett

  • Bruk fire kjegler for å markere et rektangel som er 25 meter langt og 30 meter bredt. Feltet er bredere enn langt på grunn av fokus på kryssing og avslutning.
  • Plasser ett mål i full størrelse på hver sluttlinje. Målene skal plasseres 25 meter fra hverandre.
  • Plasser en keeper i hvert mål. Hvis det er ekstra keepere, roterer du dem etter hver runde.
  • Del spillerne i lag på to og tildel hvert lag en annen farget trøye. Hvis det er flere enn fem lag, opprett to felt for å gi spillerne flere repetisjoner.
  • Få to lag til å starte i midten av feltet. Gi hvert lag til å forsvare et annet mål.
  • Ha ett annet lag til å være de nøytrale spillerne. Plasser en spiller på hver sidelinje. Fortell de nøytrale spillerne at de har fri til å bevege seg opp og ned på sidelinjen, så vel som 3-4 meter utenfor linjen.
  • En keeper starter med en ball.
  • Bestem antall runder og tidsbegrensning for hver runde. Hvert lag skal spille minst fire ganger i 45-90 sekunder per runde.

Smidighet avslutningsøvelse

Hvordan øvelsen fungerer

Spillerne fullfører en smidighetsstige, eller en serie med kjegler før de får en pasning fra motsatt linje og skyter på mål.

Hensikt

Utvikler spillernes fotarbeid og evne til å kontrollere en ball mens de er på farten. Spillere øker smidighet og ferdigheter i denne raske skyteøvelsen.

Oppsett

  • Plassere et mål i full størrelse på endelinjen.
  • Plassere en keeper i mål. Hvis det er ekstra keepere, må du rotere dem hver 3-4 repetisjoner.
  • Plassere to kjegler like utenfor sekstenmeteren. Kjeglene skal være 20-30 meter fra hverandre. Dette er startkeglene.
  • Plassere en kort smidighetsstige bak hver kjegle i 45 graders vinkel. Hvis stiger ikke er tilgjengelige, bruk kjegler for spillerne å kjøre over, eller slalom gjennom.
  • Plassere en kjegle 3-4 meter fra enden av hver smidighetsstige.
  • La spillerne dele seg jevnt bak startkeglene.
  • Hver spiller i køen skal starte med en ball i føttene, bortsett fra den første spilleren i en av de to linjene.
  • Bestemme antall runder og tidsbegrensning for hver runde. Minst 3 runder på 5 minutter er foreslått.

Tilbake til mål

Hvordan øvelsen fungerer

En angriper, med ryggen mot mål, får en pasning og prøver å runde forsvareren og score på et av de to målene.

Hensikt

Utvikler spillernes evner til å snu og score med en forsvarsspiller på seg. Spillerne forbedrer kroppsposisjonen og styrken når de beskytter og snur med ballen. Spillere øker også sine ferdigheter til å forsvare og skyte.

Oppsett

Plassere to mål i full størrelse på endelinjen. Målene skal være 8-12 meter fra hverandre.
Plassere en keeper i hvert mål. Hvis det er ekstra keepere, må du rotere dem hver 3-5 repetisjoner.
Plassere en kjegle 25-30 meter fra målet.
La alle spillerne danne en linje bak kjeglen.
Alle ballene plasseres med spillerne i kø.
La to spillere gå ut av linjen og plassere seg på kanten av straffefeltet. Tilordne en som forsvarer og en som angriper. Forsvareren starter mellom målene og angriperen.
Den første spilleren i køen starter med en ball i føttene.
Bestemme antall runder og tidsbegrensning for hver runde. To runder på 8-12 minutter foreslås.

Relaterte artikler:

Hurtighetstrening fotball

Trening med liten ball

Annonse fra MILRAB