HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Autogen trening

Autogen trening er en avslapningsteknikk. Lær mer om hva autogen trening er og hvordan du kan praktisere treningsformen.

Hva er autogen trening?

Autogen trening er en avslapningsteknikk som først ble introdusert av den tyske psykiateren Johannes Heinrich Schultz i 1932. Schultz la merke til at individer som gjennomgikk hypnose kom inn i en avslappet tilstand der de opplevde følelser av tyngde og varme, og han forsøkte å gjenskape den tilstanden hos mennesker for å redusere spenning og angst. Selv om det er mindre kjent enn andre avslapningsteknikker, som progressiv muskelavslappning, fant en metaanalytisk studie i 2008 effekten av autogen trening i behandling av angst.

Hvordan praktisere autogen trening

Følg disse trinnene for å øve på autogen trening:

  • Ta et par sakte, jevne pust. Hvis du ikke allerede har gjort det, bruk noen minutter på å trene på diafragmatisk pusting. Si stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Fokuser oppmerksomheten på armene dine. Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Armene mine er veldig tunge.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Fokuser oppmerksomheten på armene dine. Gjenta stille og sakte for deg selv seks ganger: “Armene mine er veldig varme.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Fokuser oppmerksomheten på beina dine. Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Bena mine er veldig tunge.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Fokuser oppmerksomheten på beina dine. Gjenta for deg selv stille og sakte seks ganger: “Bena mine er veldig varme.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Hjerteslag er rolig og regelmessig.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Pusten min er rolig og regelmessig.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Magen min er varm.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Gjenta stille og sakte seks ganger for deg selv: “Pannen min er behagelig.” Si så stille til deg selv: “Jeg er helt rolig.”
  • Nyt følelsen av avslapning, varme og tyngde. Når du er klar, si stille til deg selv: “Våpnet fast, pust dypt, øynene åpne.”

Sørg for å stoppe autogen trening og kontakt legen din dersom du opplever følelser av ekstrem angst eller rastløshet eller andre bivirkninger under eller etter å ha trent autogen trening.

Relaterte artikler:

Tung pust angst

Leamus etter trening

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!