Åttende etappe av Ringeriksmaraton

0
24
Åttende etappe av Ringeriksmaraton

Fra Eggemoen og inn til mål i Jevnaker går den åttende og siste etappen av Ringeriksmaraton. Lær hvordan du skal trene for den raske sisteetappen.

Beskrivelse av åttende etappe av Ringeriksmaraton

Etappen er en overkommelig oppgave for de fleste, hvor den fra starten følger lysløypa helt
frem til brua, hvor lysløypa går til venstre, mens løpstrasèen går til høyre. Deretter er det
relativt flatt frem til Norema. Mot Nesbakken går det slakt nedover på gammel jernbanelinje. Når man nærmer seg brua over Randselva, er det kanskje på tide å sette inn det endelige støtet? Mange harde dueller kan avgjøres i den slake stigningen fra brua og opp til mål, hvor alle deltakerne forhåpentligvis møtes av jublende lagkamerater og store mengder tilskuere.

Løypeprofil åttende etappe av Ringeriksmaraton

Åttende etappe av Ringeriksmaraton er antakelig den enkleste. Etapper starter flatt og stiger deretter lett før det går nedover mot Jevnaker. Et par små kneiker, før du kan sette inn sluttspurten inn mot mål.

Trening for åttende etappe av Ringeriksmaraton

Hurtighetstrening med intervaller og tempotrening, er noe av resepten for at du skal få opp farten på åttende etappe av Ringeriksmaraton. Trene deg opp til denne etappen i flate partier. Intervalltreningen kan du gjennomføre progressivt med moderat til hard intensitet. Det samme gjelder for tempotrening uten pauser. Ha en hovedvekt av trening med lav intensitet. Det kan du trene i etterkant av hardere treningsøkter, og ellers fordele jevnt utover i uka. Sørg for tilstrekkelig med restitusjon i løpet av en treningsuke. Planlegge når du skal restituere, og restituere ellers etter behov.

Relaterte artikler:

Sjuende etappe av Ringeriksmaraton

Sjette etappe av Ringeriksmaraton