Åttende etappe av Holmenkollstafetten – Gressbanen

0
241
Åttende etappe av Holmenkollstafetten
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Lær mer om hvordan du skal trene for å løpe raskest mulig ned fra Besserud frem mot veksling på Gressbanen.

Beskrivelse av 8. etappe av Holmenkollstafetten

Åttende etappe av Holmenkollstafetten – Gressbanen

Åttende etappe av Holmenkollstafetten er en lang strekning ned fra Besserud og frem til veksling på Gressbanen. Lengden på denne etappen er 1810 meter og går for det meste nedover med et flatt parti på 200 meter frem til veksling. Dette er en tilsynelatende enkel etappe, men for å få best mulig tid gjelder det å ha løpeteknikken i nedoverbakkene i orden, med korte steg, og sørge for å kutte svingene for å spare best mulig tid.

Trening for 8. etappe av Holmenkollstafetten

For å denne etappen bør du trene opp hurtighet gjennom intervalltrening, som bør gjennomføres i flate partier og i nedoverbakker. Trene på teknikk i nedoverbakker. Hvordan er løpesteget ditt. Løper du feil i nedoverbakker, vil du bremse opp for hvert steg du har. Du må løpe med en teknikk som gjør at du bremser opp minst mulig i nedoverbakkene, og det kan være minst like krevende som å løpe opp Besserud. Ha fokus på å ha korte steg, slik at foten treffer rett under hofta for hvert steg du tar. Frekvensen bør være høy, med minst mulig kontakt med bakken for hvert steg du tar.

Riktig teknikk for å løpe i nedoverbakke

Når du løper i nedoverbakke, er utfordringen vanligvis det motsatte av når du løper i oppoverbakke, at du lener deg for mye bakover. Å lene seg bakover er en normal reaksjon fordi det reduserer farten. På samme måte som løping i motbakke får deg til å løpe mer på forfot, vil løping i nedoverbakke tvinge foten mer til å treffe bakken med hælen først. Dette bidrar til å bremse farten når du løper nedover, og når du lener deg bakover, blir denne effekten forsterket. Hvis du vil løpe saktere er dette et riktig valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Men siden løping i nedoverbakker gir deg muligheten til «fri» fart, ved at gravitasjonen gir tilbake all energien du brukte da du løp oppover, skal du utnytte det til din fordel, spesielt dersom du konkurrerer i kupert terreng.

Det er bedre å lene deg forover med bakken, men ikke for mye, slik at du mister kontrollen. Når farten øker, må du øke stegfrekvensen for å holde føttene under deg.

Korte nedoverbakker er vanligvis ikke noe problem, men lange nedoverbakker kan gjøre at farten blir for stor, spesielt tidlig i et løp. Husk at du alltid kan lene deg bakover i partier av bakken for å redusere farten.

Relaterte artikler:

Sjuende etappe av Holmenkollstafetten – Besserud

Sjette etappe av Holmenkollstafetten – Lille Besserud

Annonse fra X-LIFE