Armhevinger hver dag

0
64
Armhevinger hver dag
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Tradisjonelle armhevinger er gunstige for å bygge styrke i overkroppen, men kan du gjøre dem hver dag? Lær mer om fordeler og ulemper med armhevinger hver dag.

Hva er fordelene med å gjøre armhevinger hver dag?

Armhevinger arbeider med triceps, brystmuskulaturen og skuldrene. Når du gjør dem med riktig teknikk, kan de også styrke korsryggen og kjernen ved å engasjere (trekke inn) magemusklene. Pushups er en rask og effektiv øvelse for å bygge styrke. De kan gjøres praktisk talt hvor som helst og krever ikke noe utstyr.

Å gjøre pushups hver dag kan være effektivt hvis du er ute etter en treningsrutine å følge. Du vil sannsynligvis merke gevinster i overkroppsstyrken hvis du gjør pushups regelmessig. For de beste resultatene, fortsett å legge til forskjellige typer pushups du gjør. Du kan også følge en «pushup-utfordring» der du gradvis øker antall pushups hver uke. Du kan jobbe med å gjøre 100 reps på to måneder.

Er det risiko med å gjøre armhevinger daglig?

En risiko for å gjøre en øvelse hver dag er at kroppen din ikke lenger blir utfordret etter en stund. Det øker risikoen for at du når et platå (når du ikke lenger får de samme fordelene fra treningen). Dette skjer fordi musklene dine tilpasser seg og forbedrer funksjonen når de er stresset (som når du løfter vekt eller gjør andre øvelser som for eksempel pushups). Så det er viktig å fortsette å utfordre musklene dine for å forbedre styrken og den fysiske formen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Hvis du skal gjøre pushups hver dag, er det også viktig å ha riktig teknikk. Å gjøre pushups uten riktig teknikk kan føre til en skade. For eksempel kan du oppleve smerter i korsryggen eller skulderen hvis du ikke gjør pushups ordentlig. Hvis pushups er for vanskelige i begynnelsen, kan du endre øvelsen. Gjør dem på knærne eller mot en vegg.

Hvis pushups er for harde mot håndleddene, eller du har en tidligere håndleddsskade, må du kontakte en fysioterapeut før du utfører pushups. De kan anbefale pushups som gjøres på underarmene dine i stedet for hendene. Sjekk alltid med legen din før du starter en ny treningsrutine.

Relaterte artikler:

Hvordan ta push ups

Hvorfor trene push-ups

Annonse fra X-LIFE