Angst for å gå på jobb

0
88
Angst for å gå på jobb
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Angst for å gå på jobb kan referere til stress forårsaket av arbeid som fører til angst, eller virkningen av en angstlidelse på jobben.

Uansett kan angst for å gå på jobb ha negative effekter og må adresseres for å forhindre dårlige utfall både for ansatte og organisasjoner.

Symptomer på angst for å gå på jobb

Selv om det ikke er noen arbeidsangstlidelse, er det visse symptomer som er vanlige når det gjelder angstlidelser og angst generelt. Nedenfor er en liste over noen av disse symptomene:

  • overdreven eller irrasjonell bekymringsfull
  • problemer med å sovne eller å sove
  • overdrevet opprørt reaksjon
  • tretthet
  • følelsen av at det er en klump i halsen
  • rister eller skjelver
  • tørr i munnen
  • svetting
  • et dunkende hjerte

I tillegg til disse generelle symptomene på angst, er det også noen symptomer å se opp for som kan indikere at noen opplever angst for å gå på jobb:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


  • tar uvanlig mye fri
  • overreagerer på situasjoner på jobben
  • fokuserer for mye på negative sider ved jobben sin
  • manglende evne til å konsentrere seg eller fullføre oppgaver innen fristen

Angstlidelser

En person med angst for å gå på jobb kan også få en av følgende angstlidelser:

  • generalisert angstlidelse
  • panikklidelse
  • sosial angst
  • tvangstanker
  • spesifikke fobier
  • posttraumatisk stresslidelse

Årsaker til angst for å gå på jobb

Angst for å gå på jobb kan være forårsaket av en rekke egenskaper ved arbeidsmiljøet. Det er ikke uvanlig at visse større begivenheter gjør deg nervøs eller gir deg midlertidige følelser av angst. Å starte i en ny jobb eller forlate en jobb, vil for eksempel sørge for at noen får angst. Du bruker så mye tid på jobben, at hvis ting ikke går din vei, kan det til tider føles overveldende.

Dette kan ikke alltid stige til nivået av pågående angst, men det kan være nyttig å snakke med noen om noen av disse problemene som får deg til å føle deg konstant engstelig for jobb:

  • håndtere arbeidskonflikter
  • møtefrister
  • forhold til kolleger
  • administrerende stab
  • lang arbeidstid
  • å ha en krevende sjef
  • en arbeidsmengde som er for høy
  • manglende retning på oppgaver
  • manglende oppfatning av rettferdighet
  • mangel på kontroll over arbeidsmiljøet
  • lav belønning (ikke nok lønn, fordeler osv.)

Mestring av av angst for å gå på jobb

Det er noen strategier du kan bruke for å hjelpe deg med å håndtere angsten din for arbeid. Vit at angst på jobb kan være smittsomt, og prøv å holde deg borte fra folk som gjør at du føler deg verre, så mye som mulig.

Unngå lite hjelpsomme mestringsstrategier som overstadig spising, stoffmisbruk, overforbruk av koffein, misbruk av reseptbelagte medisiner. Her er noen strategier du kan prøve under og etter arbeidsdagen for å hjelpe deg med angsten:

  • Sørg for å ta deg tid borte fra jobben.
  • Finn ting som får deg til å le og smile.
  • Ta lunsjpauser og del et måltid med andre utenfor arbeidsområdet ditt.
  • Gå turer utendørs når det er mulig.
  • Fokusere på livet utenfor arbeid som hobbyer og venner.
  • Reflektere over de gode tingene i jobben og livet ditt.
  • Undersøk hva du frykter vil skje og spør deg selv om det er en irrasjonell frykt.

Relaterte artikler:

Symptomer på stress og utbrenthet

Hva gjør stress med kroppen

Annonse fra X-LIFE