Andre etappe av Bergen City Marathon stafett

0
204
Andre etappe av Bergen City Marathon stafett


HØSTSALG!



Andre etappe av stafetten i Bergen City Marathon går fra Gamle Bergen til BKK i Fjellveien, og på denne etappen begynner så smått klatringen, Lær hvordan du skal trene for andre etappe!

Trene for andre etappe av Bergen City Marathon

Andre etappe av Bergen City Marathon stafett er på 1342 meter og strekker seg fra Gamle Bergen til BKK i Fjellveien. Etappen stiger relativt bratt fra Elsero og vel 500 meter, før det går ned igjen noen hundre meter, før det stiger et par hundre meter opp mot veksling. Selv om denne etappen er kort, kan den likevel være krevende, fordi her vil tempoet være høyt fra start til veksling. Stafettetapper der du løper i berg og dal vil kreve at du greier å opprettholde hurtighet i både oppover og nedoverbakker. Det vil bli viktig å holde tempoet oppe i motbakkene og greie å øke farten i nedoverbakkene. For denne etappen kan du trene sprintintervaller og motbakkeintervaller med varierende lengde. Fartslek kan også være hensiktsmessig trening for andre etappe av Bergen City Marathon.

Sprintintervaller for andre etappe av Bergen City Marathon stafett kan gjøre det enklere å legge om takten og øke farten raskt etter at du er ferdig med en motbakke. Spesielt viktig blir spurtegenskapene når du har vel 200 meter motbakke igjen inn mot veksling. Trene sprintintervaller i motbakke med en lengde på 50-200 meter, med tilnærmet maksimal intensitet.

Bakkeintervaller med varierende lengde kan gjøre at du greier å holde et høyere tempo i bakken du får fra start av andre etappe, og som er rundt 500 meter lang. Trene motbakkeintervaller i en bakke med 5-7 graders helning. Lengden på bakkedragene kan være fra 100-500 meter. Løpe intervallene progressivt raskere, opp på terskel mot slutten av intervallet. Rolig jogg ned igjen som pause. Tilpasse antall intervaller etter formnivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Fartslek der du veksler mellom perioder der du løper med lav og moderat intensitet, kan også være effektiv trening for andre etappe av Bergen maratonstafett. Ta utgangspunkt i en løype med en lengde på alt fra 6-10 kilometer. Legg inn 5-10 fartsøkninger med en varighet på alt fra 30-60 sekunder. Øk intensiteten progressivt gjennom hele fartsøkningen. Løpe med lav intensitet mellom fartsøkningene.

Trening med lav intensitet andre etappe av Bergen City Marathon stafett

Annen trening du gjennomfører for andre etappe av Bergen City Marathon stafett, vil være løping med lav intensitet. Denne løpetreningen bør alltid utgjøre hovedvekten av treningen du gjennomfører i treningsperioden før stafetten. Legg denne treningen inn i mellom trening med hardere intensitet. Ukentlige langturer bør også være en fast del av treningsprogrammet ditt.

Relaterte artikler:

Trene for første etappe av Bergen City Marathon stafett

Bergen City Marathon stafett

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!