Anaerob trening

0
103
Anaerob trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Anaerob trening skiller seg fra aerob trening. Lær mer om anaerob trening og hvilke fordeler du kan ha av å trene anaerobt.

Selv om begrepet kanskje ikke er et du er kjent med, er anaerob trening veldig vanlig og effektiv trening. Faktisk har du sannsynligvis gått gjennom en anaerob trening på et eller annet tidspunkt i livet ditt.

Typer anaerob trening

Anaerob trening er enhver aktivitet som bryter ned glukose som energi uten å bruke oksygen. Generelt har disse aktivitetene kort lengde og høy intensitet. Tanken er at mye energi frigjøres i løpet av en liten tidsperiode, og oksygenbehovet ditt overgår oksygentilførselen.

Øvelser og bevegelser som krever korte utbrudd av intens energi er eksempler på anaerobe øvelser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Disse inkluderer:

  • vektløfting
  • hopping
  • sprint
  • høyintensiv intervalltrening (HIIT)
  • sykling

Forskjellen på aerob og anaerob trening

Aerob trening produserer energi ved hjelp av en kontinuerlig tilførsel av oksygen for å opprettholde det nåværende aktivitetsnivået, uten å trenge ekstra energi fra en annen kilde. Men anaerob trening ber kroppen din om mer energi enn det aerobe systemet ditt kan produsere. For å produsere mer energi bruker kroppen sitt anaerobe system, som er avhengig av energikilder lagret i musklene.

Langsommere øvelser som jogging eller utholdenhetssykling er eksempler på aerob trening. Hurtige treningsøkter som sprint, intervalltrening med høy intensitet (HIIT), hoppetau og intervalltrening har den mer intense tilnærmingen til anaerob trening.

En enkel måte å huske forskjellen mellom de to er begrepet «aerob» betyr «med oksygen», mens «anaerob» betyr «uten oksygen.»

Fordeler med anaerob trening

Hvis anaerob trening høres ut som mye arbeid, er det fordi den er det. Men fordelene som følger med det intense treningsregimet, er nok til at du vil ha kraft gjennom din neste treningsøkt.

Øker beinstyrken og tettheten

Anaerob aktivitet – som motstandstrening – kan øke styrke og tetthet i beina dine. Dette kan også redusere risikoen for osteoporose.

Fremmer vektkontroll

I tillegg til å hjelpe kroppen din med å håndtere melkesyre mer effektivt, kan anaerob trening hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt. En studie som undersøkte effekten av trening med høy intensitet, viste at mens effekten av regelmessig aerob trening på kroppsfett er liten, kan HIIT-trening resultere i reduksjoner i kroppsfett i magen.

Øker kraften

Anaerob trening kan øke kraften din. En undersøkelse fra 2008 utført på baseballspillere fant at spillere som gjorde åtte 20- til 30-sekunders sprints tre dager i uken, økte kraften med et gjennomsnitt på 15 prosent gjennom hele sesongen.

Øker stoffskiftet

Anaerob trening hjelper med å øke stoffskiftet når det bygger og opprettholder mager muskulatur. Jo mer muskelmasse du har, jo flere kalorier vil du forbrenne under din neste treningsøkt. Høyintensiv trening antas også å øke kaloriforbrenningen din etter trening.

Øker melkesyreterskelen

Ved regelmessig å trene over den anaerobe terskelen, kan kroppen øke evnen til å håndtere melkesyre, noe som øker din melkesyregrense, eller det punktet der du opplever utmattelse. Det betyr at du kan trene hardere, lenger.

Bekjemper depresjon

Trenger du å hente deg inn igjen? Studier viser at anaerob trening, som styrketrening, kan øke humøret ditt og til og med bekjempe depresjon.

Reduserer sykdomsrisiko

Gevinst i styrke og beintetthet oppnådd ved anaerob trening med høy intensitet, som kroppsvekt og knebøy, kan redusere risikoen for diabetes og hjertesykdom.

Beskytter ledd

Ved å bygge muskelstyrke og muskelmasse blir leddene dine bedre beskyttet, noe som betyr at du får større beskyttelse mot skader.

Øker energinivået

Konsekvent anaerob trening øker kroppens evne til å lagre glykogen (det kroppen din bruker som energi), og gir deg mer energi til din neste økt med intens, fysisk aktivitet. Dette kan forbedre din atletiske ytelse.

Relaterte artikler:

Hva er anaerob utholdenhet

Aerob og anaerob utholdenhet

Annonse fra MILRAB