1500 meter intervall
1500 meter intervall
2. januar 2019
Beregne distanse på pyramideintervall
Beregne distanse på pyramideintervall
2. januar 2019
Anaerob trening når du er nybegynner

Stock.adobe.com

Anaerob trening når du er nybegynner

Anaerob trening når du er nybegynner. Lær mer om hvorfor det er helt avgjørende at du trener aerobt og anaerobt når du er nybegynner. 

Anaerob trening for nybegynnere

Anaerob trening er når muskulaturen din ikke lenger får nok oksygen, og det skjer en opphopning av avfallsstoffer, og muskulaturen blir stiv og støl. Mange nybegynnere går over anaerob terskel når de trener løper, og det kan påvirke treningseffekt, samtidig som det kan øke risiko for skader

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor nybegynnere bør unngå å trene anaerob, og hvordan du kan trene aerobt for best mulig formutvikling og redusert risiko for skader. 

Anaerob trening

Vi trener anaerobt når det blir utført arbeid som krever mer energi enn det som produseres ved aerobe prosesser. Når du trener anaerobt, klarer ikke hjertet å tilføre nok oksygen til musklene, og du vil starte produksjon av melkesyre som hoper seg opp i muskulaturen. Selv om det er mulig å trene seg opp i å tåle mer anaerob trening, vil den uansett være kortvarig, og hvis vi ser bort i fra sprintdistanser, er dette en lite effektiv måte å trene løping på. Du må ha fokus på den aerobe treningen.

Aerob trening

Aerob trening er når muskulaturen får nok oksygenrikt blod tilført fra hjertet og lungene som gjør at du kan løpe lenger og raskere. Du greier å løpe lenge uten at muskulaturen blir stiv. Det er oksygentilførselen som avgjør om treningen er aerob eller anaerob. Å trene aerobt er nyttig for løpere og andre utøvere som driver med utholdenhetsidretter.

Hvorfor nybegynnere bør trene aerobt

Nybegynnere bør trene aerobt av flere årsaker. Aerob trening vil gjøre restitusjonstiden kortere. Dette er viktig for at kroppen skal være fullt ut restituert før neste treningsøkt. Trener du anaerobt vil det kreve mye lenger restitusjon, og faren er stor for at du starter neste treningsøkt uten å være tilstrekkelig restituert. På sikt kan det føre til at formen blir dårligere, og du øker risikoen dramatisk for for overbelastning og skader. Nybegynner bør derfor trene aerobt for at kroppen skal få en gradvis tilvenning til økt belastning og intensitet, i takt med at kroppen blir sterkere. Å trene variert med aerob trening vil da gi nybegynner den beste formutviklingen. 

Hvordan nybegynnere kan trene aerobt

Nybegynnere bør, som vi har vært inne på tidligere, trene variert med lav til moderat intensitet. Er du helt utrent, bør du unngå trening med hard intensitet den første tiden. Å holde intensiteten nede kan være en utfordring i seg selv for nybegynnere. Selv jogging i lavt tempo kan gjøre at pulsen kommer i opp moderat til hard intensitet. For å ha full kontroll på med hvilken intensitet du til enhver tid trener, kan det være smart å trene med en enkel pulsklokke. Da kan du senke farten når du ser at du går over intensiteten du skal trene med. I praksis kan det bety at du må veksle og gå, spesielt i motbakker der pulsen naturlig går opp. Sørg for å ha 1 eller flere hviledager mellom hver treningsøkt, slik at kroppen får tilstrekkelig med restitusjon. Lytt til kroppen, og la den bestemme når du trenger hvile. I en fase der du er topp motivert for å trene løping, vil hodet som oftest mer enn kroppen, og det kan være en farlig vei å gå med tanke på overbelastning og skader. 

Anaerob trening når du er nybegynner

Det er ikke bare nybegynnere som bør trene minst mulig anaerobt. Det gjelder i stor grad også mer erfarne løpere. Dersom du ikke trener spesifikt for en distanse som krever at du øker din evne til å løpe anaerobt, vil det i mindre grad være behov for anaerob trening. De siste sekundene av et intervall kan ofte være mer enn nok. Ha fokus på den aerobe treningen, for det er denne treningen som vil gjøre deg i bedre form. 

Relaterte artikler: 

Anaerob trening med intervall

Kom raskt i form med intervalltrening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *