Anaerob terskel når du trener løping

0
298
Anaerob terskel når du trener løping


HØSTSALG!



Lær mer om hva anaerob terskel er, og hvordan vite mer om med hvilket intensitet du skal trene for best mulig effekt.

Termen anaerob terskel oppsto i 1972 med fysiologen Karl Wasserman. Han målte syrenivået i blodet på utøvere som gjennomførte intens trening, merket seg at ved et visst punkt, økte plutselig syrenivået i blodet. Fysiologen foreslo at dette var det vi kaller anaerob terskel, som er punktet anerob forbrenning starter. Selv om alle forskere kanskje ikke er enige om dette i dag, er det å anta det finnes en grense der du ikke holder lenge når du løper, altså over anaerob terskel. De biokjemiske mekanismene som produserer glykogen, drivstoffet til musklene, er komplekse. Når du trener løping med moderat intensitet, vil forbrenningen var aerob. Glykogen blir brutt ned fullstendig. Aerob aktivitet er vanligvis forbundet med trening med lav intensitet, for eksempel jogging. Når du øker intensiteten til anaerob, vil det bli et underskudd av oksygen, og kroppen vil starte å produsere mengder med melkesyre. Avfallsstoffene som hoper seg, kan ikke bli fraktet vekk raskt nok, og det skjer en opphopning i muskulaturen, som gjør den stiv og støl. Du vil ganske raskt bli tvunget til å sette ned tempoet. Når syrenivået blir høyt nok, vil det ikke lenger være mulig å løpe lenger. Anaerob aktivitet er vanlig innenfor sprintdistanser og distanser kortere enn 1500 meter.

Så når går aerob aktivitet over til å bli anaerob aktivitet? Når blir jogging sprint? Hvor går grensen din, og hvordan kan du bruke dette når du planlegger treningen din? Forhåpentligvis, hvis du vet din anaerobe terskel, vil du ha en fordel både når du trener og når du konkurrerer. Du kan trene i en fart som er like under anaerob terskel, og maksimere innsats og energi uten at du får en opphopning av melkesyre.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Aerob og anaerob trening

Anaerob trening og restitusjon

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!