Alternativ trening med håndball

0
225
Alternativ trening med håndball

Alternativ trening med håndball. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre alternativ trening med håndball når du trener løping.

Forholdsregler og hensyn med håndball som alternativ trening

Alternativ trening er ikke ment å erstatte løping, men er en aktivitet du kan gjennomføre for å bryte opp i et treningsmønster, eller restitusjon i forbindelse med harde treningsperioder. Intensiteten bør følgelig ikke være for hard når du trener håndball. Unngå brå bevegelser når du stopper og akselerer eller andre bevegelser som kan øke risikoen for skader. Håndball kan være en skadeutsatt idrett, så du må utøve forsiktighet. Er du usikker på om du ønsker å gjennomføre håndball som alternativ trening, bør du heller avstå. Sykling, roing eller svømming kan være annen alternativ trening du kan gjennomføre. Det kan også være at du skal ha 1-2 hviledager i stedet for alternativ trening eller restitusjonstrening.

Håndball og koordinasjon

Håndball kan være effektivt for å trene opp koordinasjon. Når du spiller håndball vil det kreve orienteringsevne, å vite hvor du er i bevegelsen og hvordan hvor du skal lande. Du må for eksempel vite hvor målet er og hoppe inn på rett tidspunkt med riktig vinkel. Du får trent opp koblingsevne, som er evnen til å se og oppfatte hva du gjør med armer og bein. Differenseringsevne når du trener håndball kan være når du tilpasser kraften i en bevegelse, for eksempel ved pasning eller skudd. Reaksjonsevne i håndball går på om hvor raskt du greier å reagere på signal og observasjoner. Rytme er viktig for å sette sammen flere bevegelser i riktig rytme. Balanse i håndball går på å holde kroppen i statisk eller dynamisk likevekt.

Håndball for å bli raskere og mer utholdende

Håndball vil kreve mye av deg i form av hurtighet, som du trenger når du skal forflytte deg raskt frem i angrep eller tilbake i forsvar. Stor bevegelse og raske forflytninger kan bidra til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet.

Trene håndball for bedre spenst

Håndball vil kreve at du har god spenst, noe du også kan dra nytte av som løper, for bedre løpeteknikk og løpsøkonomi. Spenst i håndball er viktig når du skal gjøre forskjellig varianter av hopp i skuddøyeblikket.

Alternativ trening med håndball

Alternativ trening med håndball kan være motiverende, siden det er lagspill og du får muligheten til å trene og spille med andre. Vær forsiktig når du trener håndball, fordi det er andre bevegelser enn for løping, noe som kan øke risikoen for at du pådrar deg skader. Ikke gå «all in» når du trener håndball. Trene håndball fordi det er gøy, og prøv å legge konkurranseinstinktet i hvert fall litt til side.

Relaterte artikler:

Alternativ trening for løpere

Orientering for å bli en bedre løper