Alternativ medisin mot angst

0
315
Alternativ medisin mot angst
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Angstlidelser er en av de vanligste psykiske helsetilstandene. Lær mer om alternativ medisin og terapier mot angst.

Alternativ medisin mot angst

Angstlidelser er en av de vanligste psykiske helsetilstandene. Likevel er mange mennesker med angstlidelse ofte nølende med å søke behandling. Alternativ medisin og behandlinger har blitt stadig mer populære. Hvis du opplever angst og ikke ønsker å søke konvensjonelle behandlinger, kan det være lurt å prøve alternative behandlingsformer. Det grunnleggende målet med alternativ terapi er å forbedre din generelle helse og lindre angstsymptomer med få eller ingen bivirkninger.

Alternativ medisin kan være nyttige for å redusere angst, men det kan ta litt tid før du ser resultater. Hvis du har et panikkanfall eller andre alvorlige symptomer på angst, vil sannsynligvis ikke alternativ behandling alene være nok. Alternative behandlingsformer fungerer ofte best når de brukes sammen med tradisjonell behandling, som medisiner og rådgivning. Det er alltid best å konsultere legen din før du starter et alternativt behandlingsprogram.

Her er noen alternative behandlinger som kan hjelpe med angst:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Begrens koffeininntaket

Den koppen kaffe kan hjelpe deg å komme deg ut av sengen om morgenen, men å drikke for mye kan redusere evnen til å håndtere angst godt. Det kan også føre til at kroppen din oppfører seg som om den er under stress, øker hjerterytmen din og øker blodtrykket. Dette kan føre til et panikkanfall.

Unngå alkohol og nikotin

Noen mennesker bruker alkohol og nikotin for å lindre symptomene på angst. Denne lettelsen er bare midlertidig. Alkohol og nikotin kan gjøre symptomene på angst verre og hyppigere.

Spis et balansert kosthold

Det er viktig å opprettholde et balansert kosthold, uansett om du opplever angst eller ikke. Prøv å spise et bredt utvalg av ferske, hele matvarer hver dag. Å spise sunn mat får deg til å føle deg bedre. Unngå bearbeidet eller hurtigmat, og begrens inntaket av søtsaker. Å spise usunn mat tilfører stress i kroppen din. Dette gjør at du er mindre i stand til å håndtere de andre belastningene i livet ditt.

Nøkkelen til et kosthold med lavt nivå angst er å unngå mat som kan bidra til angstsymptomene dine. Du kan vurdere å eliminere vanlige matvarer som er kjent for å øke kroppens stressnivå hos noen mennesker:

  • Stekt mat er vanskelig å fordøye, er ikke næringsrik og kan bidra til hjerteproblemer.
  • Alkohol dehydrerer kroppen og kan forstyrre kroppens hormonbalanse.
  • Kaffe inneholder koffein. Når konsumert i store mengder, kan koffein utløse angst og følelser av et panikkanfall, for eksempel en rask hjerterytme.
  • Meieriprodukter kan øke kroppens adrenalinnivå når de spises i overkant. Dette kan bidra til din angst.
  • Overflødig raffinert sukker kan utløse angst og panikkanfall symptomer.
  • Syredannende matvarer, som yoghurt, sylteagurk, egg, rømme, vin og lever, kan redusere kroppens magnesiumnivå, noe som kan utløse angstsymptomer.

Drikk mer vann

Sytti prosent av kroppens vekt er vann. Vann er den essensielle komponenten i en sunn kropp og sinn, og vi får ofte ikke nok av det. Å drikke åtte til elleve store glass vann eller andre fuktighetsgivende væsker per dag hjelper kroppen din til å fungere ordentlig. Dette kan bidra til å lindre stress.

Få regelmessig trening

Å gjennomføre regelmessig trening er bra for å lindre stress. Det har vist seg at kondisjonstrening hjelper til med å senke stressnivået og angsten, og forbedre immunforsvaret. Kardiovaskulær trening kan få pulsen din, og du bør gjennomføre treningsøkter opptil 30 minutter eller mer. Å utvikle en regelmessig treningsrutine kan hjelpe deg med å føle mer kontroll over helsen din, noe som også kan redusere angsten.

Få god søvn

Mangel på søvn kan øke negative tanker og kan legge ekstra stress på hjernen og kroppen. Forsøk å få minst syv til ni timer kvalitetssøvn hver natt. Hvis du har problemer med å sove, kan du prøve å støtte kroppens naturlige behov ved å:

  • legge deg og våkne til samme tid hver dag
  • ta bare korte lurer i 15 til 20 minutter tidlig på ettermiddagen, hvis du trenger det
  • utsette deg for sterkt sollys om morgenen, tilbringe mer tid ute om dagen i naturlig lys
  • unngå lyse skjermer en til to timer før sengetid og sørg for at du sover i et mørklagt, kjølig rom
  • gjennomføre regelmessig trening

Massere musklene

Muskler kan bli stramme og anspente på grunn av stress. Massasjeterapi hjelper med å lindre muskelspenning og fremmer blodstrøm til viktige områder i kroppen for å frigjøre stress og angst.

Øv på avslapningsteknikker

Meditasjon

Å ta tid til å tømme hodet kan gjøre underverker. Meditasjon endrer ikke verden rundt deg, men det kan endre måten du reagerer på den. Vellykket meditasjon kan hjelpe deg med å forstå kilden til angsten din og eventuelt overvinne den. Meditasjon slapper av kroppen og kan hjelpe i behandlingen av fobier og panikklidelser. En måte å meditere på er å sitte stille på et rolig sted og fokusere på ingenting annet enn oppgaven med å puste dypt. Når en annen tanke prøver å komme inn i tankene dine, må du erkjenne den og deretter la den gå.

Pusteteknikker

Pusteteknikker kan hjelpe deg å lære å kontrollere pusten din, slik at du ikke hyperventilerer deg under en angstproduserende hendelse. Dette kan bidra til å holde deg rolig. Prøv å sette deg ned med ryggen rett. Pust deretter dypt, pust inn gjennom nesen fra magen og prøv å få så mye luft inn i lungene dine som mulig. Dette vil bidra til å bringe mer oksygen inn i kroppen din, noe som vil hjelpe deg med å føle deg mindre anspent, kortpustet og engstelig. Når lungene er fulle, puster du sakte gjennom munnen og gjenta om nødvendig.

Yoga

Yoga kombinerer pusteteknikker, meditasjon og tøyninger gjennom både bevegelige og stasjonære holdninger. Når du øver regelmessig, blir det lettere å oppnå den avslappede følelsen du får fra yoga inn i hverdagen. Registrere deg i en klasse eller privatundervisning for å sikre at du går gjennom poseringene riktig for å unngå skader.

Akupunktur

Akupunktur er en tradisjonell kinesisk behandling mot angst, depresjon og andre helsemessige forhold. Under akupunktur stikker en akupunktør tynne nåler i de øvre hudlagene på steder i kroppen som tilsvarer forskjellige organer. Man tror at akupunktur fungerer ved å aktivere naturlige smertestillende kjemikalier i hjernen. For noen mennesker er det effektivt med å eliminere eller redusere angst.

Kosttilskudd

Studier fortsetter å undersøke effekten av urtemedisiner for å behandle mild til moderat angst. Mens forskere har funnet en viss positiv sammenheng mellom symptomene på angst og bruk av visse urter, eksisterer det ingen sterke bevis for at urtemedisiner er nyttige for angst.

Du bør være klar over potensielle risikoer og fordeler ved urtemedisiner.

Kosttilskudd og urter som brukes til å lindre angst inkluderer følgende:

  • Vitamin B-12 er et vitamin som spiller en nøkkelrolle i nervesystemet og kan redusere angstfølelsen.
  • Kamille i te kan ha en beroligende effekt mot angst.
  • Kava-rot er et supplement som kan redusere angst, men kan også forårsake alvorlige bivirkninger, inkludert leverskader.
  • Inositol er en type karbohydrat som brukes som et supplement. Det kan redusere følelser av angst.
  • Valerian er et supplement laget av roten til en rosa blomst kalt Valeriana. Det kan bidra til å redusere angst og søvnproblemer.
  • Pasjonsblomst-tilskudd antas å være moderat effektivt for å behandle angst.
  • L-teanin er en aminosyre som finnes naturlig i grønn og svart te, samt sopp. Det er også i kosttilskudd, og det kan redusere stress og angst.

Kontakt alltid legen din før du tar noen av disse tilskuddene. Noen kan ha farlige bivirkninger. For eksempel har kava blitt assosiert med leverproblemer. Det kan også interagere farlig med medisiner som metaboliseres av leveren. Valerian forårsaker ofte hodepine og urolig mage og er kanskje ikke trygg å ta under graviditet.

Relaterte artikler:

Bli kvitt angst selv

Bli kvitt angst med trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-