Allsidig trening

0
13
ALLSIDIG TRENING
Foto: Bruce Mars - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Sørg for at treningsrutinen inkluderer aerob utholdenhet, styrketrening, kjerneøvelser, balansetrening og fleksibilitet og tøying.

Enten du er nybegynner som tar de første stegene mot bedre form, eller en treningsfanatiker som håper å optimalisere resultatene dine, er et allsidig treningsprogram viktig. Inkludere disse fem elementene for å skape en balansert rutine.

Aerob trening

Aerob aktivitet, også kjent som kondisjonstrening eller utholdenhetstrening, er hjørnesteinen i de fleste treningsprogrammer. Aerob trening, er trening som får deg til å puste raskere og dypere, noe som maksimerer oksygenmengden i blodet ditt. Hjertet ditt vil slå raskere, noe som øker blodstrømmen til musklene og tilbake til lungene.

Styrketrening

Muskelfitness er en annen viktig komponent i et treningsprogram. Styrketrening kan hjelpe deg med å øke beinstyrken og muskelfitness, og det kan hjelpe deg med å håndtere eller gå ned i vekt. Det kan også forbedre din evne til å gjøre hverdagslige aktiviteter. Målet er å inkludere styrketrening av alle de store muskelgruppene i treningsrutinen din minst to ganger i uken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Kjerneøvelser

Musklene i magen, korsryggen og bekkenet – kjent som kjernemuskulaturen – hjelper deg med å beskytte ryggen og koble bevegelser i over- og underkroppen. Kjernestyrke er et sentralt element i et godt avrundet treningsprogram.

Kjerneøvelser hjelper deg med å trene musklene dine for å spenne ryggraden og gjøre det mulig å bruke øvre og nedre kroppsmuskulatur mer effektivt. Så hva teller som en kjerneøvelse? En kjerneøvelse er enhver øvelse som bruker mage- og ryggmuskler på kroppen din uten støtte, for eksempel bro, plank, situps og treningsballøvelser.

Balansetrening

Balanseøvelser kan hjelpe deg med å opprettholde balansen i alle aldre. Det er generelt en god ide, spesielt for eldre voksne å inkludere øvelser for å opprettholde eller forbedre balansen i sine rutinemessige øvelser. Dette er viktig fordi balansen har en tendens til å bli dårligere med alderen, noe som kan føre til fall og bruddskader. Balanseøvelser kan hjelpe eldre voksne med å forhindre fall og opprettholde sin uavhengighet.

Fleksibilitet og tøying

Fleksibilitet er et viktig aspekt av fysisk form, og det er lurt å inkludere tøynings- og fleksibilitetsaktiviteter i et treningsprogram. Tøyeøvelser kan bidra til å øke fleksibiliteten, noe som kan gjøre det lettere for deg å gjøre mange hverdagsaktiviteter som krever fleksibilitet.

Tøying kan også forbedre bevegelsesområdet for leddene dine og kan fremme bedre holdning. Regelmessig tøying kan til og med bidra til å lindre stress og spenning.

Vurder å tøye etter trening – når musklene dine er varme og mottakelige for å strekkes. Men hvis du vil tøye deg før trening, må du varme deg opp først ved å gå eller trene i fem til ti minutter før du tøyer deg.

Relaterte artikler:

Tilpasset og variert trening for best mulig effekt

Trening som øker oksygenopptak

Annonse fra MILRAB