Alkohol etter trening

0
61
Alkohol etter trening
Foto: Jonny Kennaugh - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hvis du etter en hard trening ønsker å ta en tur på byen, eller ta deg et glass eller to med vin eller øl, bør du vite mer om hva alkohol kan gjøre med kroppen etter trening.

Alkohol øker risikoen for dehydrering

Den største bekymringen når det gjelder å drikke alkohol etter trening er dehydrering. Som koffein er alkohol et vanndrivende middel, noe som betyr at det oppfordrer kroppen din til å frigjøre mer væske (det fører til flere turer til toalettet). Dette er ikke ideelt når du prøver å rehydrere etter en treningsøkt.

Når vi trener, spesielt ved høyere intensitet eller i varme klimaer, mister vi en stor mengde væske fra svetting, har elektrolyttmangel og kan også få en reduksjon i blodvolumet når kroppen prøver å kjøle seg ned. Det er viktig å gjenopprette disse væskenivåene etter trening, men å drikke alkohol kan forsinke prosessen. I tillegg, når kroppen din er dehydrert, kan alkohol også påvirke hjernens funksjon dypere, svekke dømmekraft og bidra til utrygg oppførsel.

Din hydrering er enda mer bekymringsfull hvis du ikke fyller på med et måltid eller en matbit etter en treningsøkt. Dette vil føre til alvorlig dehydrering og uttømming av elektrolytter, noe som kan føre til alvorlige medisinske tilstander og til og med død.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Alkohol kan gjøre skader verre

Trening forårsaker metabolske endringer i blodet ditt, som forblir balansert under trening, men ubalansert under restitusjon. Disse endringene kan hindre kroppens naturlige helbredende evner, som blodets evne til å koagulere. Og å drikke alkohol etter trening kan gjøre det å gå tilbake til det normale en langsommere prosess, så eventuelle skader som påføres eller forverres under trening – inkludert enkle blåmerker – vil sannsynligvis leges saktere. Alkoholforbruk etter trening kan også føre til ytterligere hevelse i vevet, siden det åpner blodkar, noe som kan gjøre en skade verre.

Det kan bli vanskeligere å bygge muskler

Alkohol kan også redusere kroppens reparasjonsprosess etter en treningsøkt. Dette gjelder spesielt i øvelser som introduserer mye muskelskader og ømhet, som styrketrening med mange eksentriske bevegelser, løp nedoverbakke eller sprint.

En liten studie publisert februar 2014 så på tre deltakergrupper som utførte vekttrening med høy intensitet og aerob trening (HIIT trening). Etter fullføring inntok en gruppe en proteinshake, en annen inntok proteinshake og alkohol, og den tredje gruppen inntok karbohydrater og alkohol.

Muskelgjenoppretting ble mest negativt påvirket i gruppen som konsumerte karbohydrater og alkohol, noe som tyder på at mangel på muskelbyggende næringsstoffer som protein kombinert med alkohol fører til en forsinkelse i muskelgjenoppretting.

Det kan legge mye stress på kroppen din

Alkohol reduserer kortikal aktivitet, eller delene av hjernen din som er ansvarlige for bevegelse, tale og beslutningstaking, ifølge en undersøkelse fra mars 2013. Det er ikke gode nyheter når kroppen din fremdeles er medtatt etter treningsøkten.

Ditt nervesystem bruker allerede betydelig energi for å takle det stresset kroppen din nettopp har opplevd etter treningen. Ved å drikke alkohol etter trening gjør du det faktisk vanskeligere for kroppen din å finne balansen. Dette legger igjen enda mer press på kroppens metabolske og kardiovaskulære prosesser, noe som kan forstyrre sunn restitusjon.

Relaterte artikler:

Alkohol og trening

Trening og alkohol

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!