Aldri mer stress med trening

0
55
Aldri mer stress med trening

Stresser du med når du skal få tid til trening? Lær mer om hvordan du skal sørge for at du aldri stresser mer med trening, og hva du kan trene for best mulig effekt ut av treningen.

Trening uten stress

I en stressende hverdag kan det være krevende å finne tidspunkt der du kan trene regelmessig og effektivt. Men det er fullt mulig gjennom planlegging å finne tidspunkt du kan trene, uten å må stresse for å rekke ting.

Planlegge når du skal trene

Planlegging av når du skal trene bør være det første du tar tak for å skape rom for trening. Sett opp en prioritert liste over alt du gjør i løpet av en dag, der det som er øverst på lista har høyeste prioritet. Nederst på lista er det som har minst prioritet. Vær ærlig med deg selv når du skal prioritere; Er alt det som kommer i øvre halvdel av høy prioritet, eller kan det settes lenger ned på lista, eller kanskje fjernes? I en travel hverdag vil det alltid være at du må prioritere vekk noe, når det er noe annet du vil gjøre, og nå er det trening som skal prioriteres. Skrell vekk fra lista det som ikke bør ha høy prioritet, og se hvor mye tid du kan frigjøre. I hvilke tidsrom på morgenen, ettermiddag og kveld vil du ha tid til å trene?

Du er motivert for å trene

Motivasjon for å trene vil være din viktigste drivkraft for at du skal greie å gjennomføre treningen du ønsker. Denne motivasjonen vil bidra til at du prioriterer trening fremfor andre aktiviteter, og at du anstrenger deg litt ekstra for å få til trening på tidspunkt du vanligvis ikke trener. Hvis du i tillegg skaper rom for trening, vil det alltid hver tid nok til trening. Mye vil handle om å trene når du skal trene, og ikke la andre ting komme i veien for treningen.

Trene oftere og kortere treningsøkter

Å trene regelmessig kan bidra til at du har en kontinuerlig, jevn og god formutvikling. Det betyr ikke nødvendigvis at du skal trene hver dag, men at du trener regelmessig med ikke alt for lange pauser mellom hver treningsøkt. Det bør ikke være mer enn 2-3 dager mellom hver treningsøkt. For at det skal bli enklere å få tid til å trene, kan treningsøktene være korte, men effektive. Trener du løping kan du få gjort mye ved å trene variert i alt fra 10-30 minutter.

Trene variert og med vekslende intensitet

For best mulig treningsutbytte, bør du trene variert og med vekslende intensitet. Trener du på denne måten kan du utsette stagnasjon, og ha en jevn og god formutvikling. Variere med hva du trener, med hvilken intensitet. Du kan også variere med hvilket underlag du løper. Pass på at du har en hovedvekt av trening med lav intensitet.

Trene løping om morgenen

Hvis du sliter med å finne tidspunkt for å trene, kan du trene om morgenen. Om morgenen når alle andre sover, er det ingenting som kommer i veien for treningen din. Stillheten og roen du har når du trener om morgenen må bare oppleves. Det er ikke så vanskelig som du kanskje tror å trene om morgenen. Start med å trene én morgen i uka, for å teste ut og venne deg til å trene tidlig. Gjør alt treningstøy klart kvelden i forveien, og legg deg 1 time tidligere enn du pleier. Stå opp med en gang klokka ringer, få på deg treningstøyet og kom deg ut.

Trening gjør deg mindre stresset

Trening er stressforløsende. Når du har etablert en rutine der du trener regelmessig, på tidspunkt du har dedikert til trening, vil du får et helt nytt liv. Du får mindre stress og mer overskudd til å gjøre andre ting i hverdagen. Treningen er ikke lenger salderingsposten som kommer langt ned på lista over prioriteringer, men er på topp 2-3 over hva som er viktigst for deg i løpet av en dag.

Relaterte artikler:

Trene om morgenen

Hvordan få motivasjon for trening