Aktiv med løping

0
184
Aktiv med løping

Aktiv med løping. Lær mer om hvordan du kan være fysisk aktiv med løping for best mulig treningseffekt og redusert risiko for skader.

Være aktiv med løping

Mange vet at det å være aktiv med løping er en av de mest effektive treningsformene du kan gjennomføre. Men likevel velger mange å avstå fra løping, og én viktig årsak til det kan være en oppfatning om at det å trene løping er for hardt. Å være aktiv med løping bør være å trene med utgangspunkt i eget formnivå, og ha en økning i treningsmengde og intensitet som hele tiden er i takt med kroppens evne til å tilpasse seg økt belastning. Da blir løping en treningsform som du har full kontroll på, er motiverende og gir deg en jevn og god formutvikling.

Motivasjon for å være aktiv med løping

Din motivasjon for å være aktiv med løping vil være helt avgjørende for om du fortsetter å trene løping eller ikke. Du må legge til rette for løpetrening som er motiverende og lystbetont. Det gjør du blant annet med å hele trene med utgangspunkt i eget formnivå, variere treningen og legge hovedvekten av treningen på løping med lav intensitet.

Aktiv med løping med utgangspunkt i ditt formnivå

Det heter seg at du må lære å krabbe før du kan gå, og er du helt utrent kan det hende at du må veksle mellom å gå og jogge før du greier å jogge eller løpe hele tiden. Det er helt avgjørende at du tar utgangspunkt i eget formnivå når du har bestemt deg for å være aktiv med løping. Alt for mange har en oppfatning om hvor hardt og hvor mye de skal trene, og ofte er denne oppfatningen ikke i samsvar med eget formnivå. Konsekvensen blir gjerne for mye trening med for hard intensitet, over et for kort tidsrom. Det kan føre til svikt i motivasjonen, og i verste fall skader.

Variasjon når du vil være aktiv med løping

Å trene løping med variasjon kan gi deg en bedre formutvikling, redusere risiko for skader og gjøre det mer gøy å løpe. Variere med tanke på hva du trener av løping, hvor og på hvilket underlag du trener, og med hvilken intensitet.

Være aktiv med løping med lav intensitet

Å gjennomføre det meste løpetreningen med lav intensitet, kan bidra til at du øker din aerobe kapasitet og reduserer risikoen for skader. Aerob trening der muskulaturen din hele tiden får tilført nok oksygen, er den treningen som vil gi deg best treningsutbytte. Å trene anaerobt, vil du greie i bare noen få minutter før du må stoppe opp å gå, og med mindre du trener for sprintdistanser, vil det i mindre grad være nødvendig å trene med så hard intensitet. Lavere intensitet betyr lavere risiko for skader, noe som er helt avgjørende for din formutvikling og kontinuitet i treningen.

Aktiv med løping

Å være aktiv med løping er kanskje noe av det smarteste du kan gjøre hvis du ønsker å komme raskt i form. Like fullt er det viktig at du er tålmodig, fordi det vil ta tid noe å bygge opp formnivået ditt. Lytt til kroppen og ha en progresjon i treningsmengde og intensitet som hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler. Sørg også for tilstrekkelig med restitusjon.

Relaterte artikler:

Effektiv trening om våren

Treningen som er enkel å komme i gang med