HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Aktiv livsstil

Å leve et aktivt liv er viktig for å holde seg frisk. Å holde seg aktiv bidrar til å redusere risikoen for tilstander som hjertesykdom, diabetes og hjerneslag. Lær mer om hvordan du kan ha en aktiv livsstil.

Trening har også vært knyttet til forbedret mental helse og kognitiv funksjon. Du trenger ikke å være distanseløper for å forbedre helsen din. Det viktigste er at du holder deg aktiv.

Det hjelper å:

  • trene opp utholdenheten
  • trene opp styrken
  • opprettholde en sunn vekt

Trikset for å holde seg aktiv er å finne noe du liker å gjøre. For noen betyr det å ha en venn å trene med. Det spiller ingen rolle om du skal på treningsstudio, gå rundt blokka, ha aerobics for tv, gå en tur eller sykle – bare hold deg i bevegelse.

Her er noen enkle strategier du kan bruke for å bli aktiv og holde deg aktiv.

Ta det gradvis

Hvis du ikke har vært aktiv på flere år, starter du sakte og øker gradvis hvor mye du trener og med hvilken intensitet. Snakk alltid med legen din før du starter et treningsprogram, da det kan være forholdsregler du bør ta. Generelt vil du starte med økter på bare fem eller ti minutter. Du kan gradvis øke lengden på øktene dine over tid.

Få dine 30 minutter

Målet ditt for fysisk aktivitet bør være minst 30 minutter hver dag. I følge Harvard School of Public Health er tre 10-minutters økter like gode som en lengre økt. For eksempel kan du:

  • ta en 10-minutters spasertur rundt parkeringsplassen ved lunsj
    ta en 10-minutters spasertur rundt i nabolaget når du kommer hjem
  • jogge i 10 minutter

Selvfølgelig er mer trening greit! Ta imidlertid forholdsregler for å unngå overbelastningsskader. Det er bedre å trene litt mindre den ene dagen hvis det gjør at du greier å trene igjen neste dag. Restitusjon er like viktig som selve treningen.

Trene styrke

Du trenger ikke bare aerob trening. Motstandstrening eller vektløfting er også viktig. Denne typen trening bidrar til å styrke muskler og bein og forbedre balansen og koordinasjonen. Dette reduserer risikoen for osteoporose. Det hjelper også med å forhindre skader eller fall.

Trene hjemme

Du kan få effektiv trening hjemme uten at det koster et øre. Fitness -DVDer er en fin måte å trene på, og mange lokale biblioteker har kopier du kan låne. Å sjekke ut forskjellige DVDer kan være en fin måte å finne nye typer trening du liker.

Treningsøkter som du kan gjennomføre hjemme og krever lite eller ingen spesialutstyr inkluderer:

  • gå eller jogge
  • hoppetau
  • dans
  • knebøy
  • styrketrening med gjenstander som er funnet (poser med bønner, en tung bok, en vannflaske)
  • spensthopp
  • armhevninger

Tøye ut

Å tøye seg etter en treningsøkt bør alltid være en del av treningsrutinen. Tøying kan forbedre fleksibiliteten og bevegelsesområdet. Det kan også redusere risikoen for skade eller muskelkramper. Til slutt forbedrer tøying sirkulasjonen i hele kroppen.

Relaterte artikler:

Hvor mye fysisk aktivitet hver dag

Fysisk aktivitet og ernæring

Om forfatteren

Av Spurt