Progressiv intervalltrening med aktiv hvile
Progressiv intervalltrening med aktiv hvile
4. februar 2019
Progressive tempointervaller
Progressive tempointervaller
4. februar 2019

Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet

Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet

Stock.adobe.com

Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet

Aktiv hvile når du trener med høy intensitet. Lær hva aktiv hvile er og hvordan du bruke det for å få bedre effekt ut av treningen.

Aktiv hvile når du trener løping

Aktiv hvile kan være aktuelt når du trener løping med høyere intensitet. I stedet for å ha pauser der du holder deg helt i ro, eller går litt rundt, opprettholder du løpingen en bestemt periode, men med lavere intensitet. Å gjennomføre aktiv hvile når du trener intervall eller andre former for trening med høyere intensitet, kan det bidra til at du får bedre effekt ut av treningen.

Bedre effekt når du trener med aktiv hvile

Det er kanskje ikke så uvanlig å tro at du greier å yte mindre når du har aktiv pause, og at du er mer uthvilt når du holder deg helt i ro i pausen, eksempelvis når du trener intervall. Det er heller det motsatte som er tilfelle, fordi når du jogger rolig i pausene vil det bidra til at muskulaturen holder seg varm og smidig gjennom hele treningsøkta. Det forutsetter at du disponerer kreftene på en fornuftig måte når du gjennomfører intervallene. Det gjør du ved å løpe intervallene med progressivt høyere intensitet. Da får kroppen en gradvis tilvenning til økt belastning, og du vil på den måten disponere kreftene enda bedre. Når du vet at du skal holde deg i bevegelse hele tiden, vil det også disiplinere deg når du løper intervallene.

Aktiv hvile når du trener intervall

Intervalltrening er tradisjonelt periodevis løping med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Det er vanlig å hvile i pausene, og ulempen med at du holder deg helt i ro i pausene er at beina stivner. Det kan påvirke resten av intervallene du skal løpe, og du vil mest sannsynlig ikke får samme effekt ut av intervalltreningen. I stedet for å holde deg helt i ro i pausene, kan du heller prøve jogge rolig, tilsvarende lengden på pausen du skal ha mellom hvert intervall. Selv om pulsen ikke vil gå like mye ned som når du holder deg helt i ro, vil du likevel være nok uthvilt til neste intervall, og du unngår å stivne i beina.

Aktiv hvile når du trener andre former for løping med høy intensitet

Aktiv hvile passer også godt når du skal gjennomføre tempotrening eller fartslek. Fartslek er på mange måter aktiv hvile i praksis. Når du trener fartslek veksler du mellom å løpe mellom å løpe høyere og lavere intensitet, så denne måten å trene løping på kan være en fin måte i å øve seg på aktiv hvile, og kan være effektivt for nybegynnere som skal starte å trene med høyere intensitet. Aktiv hvile kan være effektivt når du trener i lenger perioder. Legg inn kortere “pauser” der jogger med lav intensitet, før du igjen øker intensiteten. Å trene på denne måten kan være en effektiv metode for å greie å løpe med høyere intensitet over en lenger tidsperiode.

Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet

Aktiv hvile er effektivt når du trener for å øke din aerobe kapasitet, og kan være effektivt for å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Legg inn aktiv hvile når du trener intervall og tempotrening, og bruk også fartslek for å øve på dette.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile

Progressiv intervalltrening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *