Agurk karbohydrater

0
66
Agurk karbohydrater
Foto: Adobe Stock

Agurker, med 95% vann, inneholder også kalium, betakaroten og vitamin K. Men hvor mye karbohydrater er det i agurker?

Agurk karbohydrater

Agurker er sprø og forfriskende på grunn av den høye andelen vann. Imidlertid, med 95% vanninnhold, lurer du kanskje på om agurker har mye å tilby i form av ernæring. Sammen med kalium, betakaroten og vitamin K har agurker flere fytokjemikalier med lovende helsemessige fordeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Ernæringsfakta agurk

Følgende ernæringsinformasjon blir gitt av USDA for 1/2 kopp (52 g) agurk skivet med skallet.1

  • Kalorier: 8
  • Fett: 0,1 g
  • Natrium: 1 mg
  • Karbohydrater: 1,9 gram
  • Fiber: 0,3 g
  • Sukker: 0,9 g
  • Protein: 0,3 g

Karbohydrater

En 1/2 kopp skiver agurk har nesten 2 gram karbohydrater med 0,3 gram fiber. Det er også 0,9 gram naturlig sukker i agurk. Agurk har en lav glykemisk indeks på 15,2.

Fett

Det er nesten ikke fett i agurker.

Protein

Agurker er ikke en god proteinkilde, og gir mindre enn 1/2 gram per porsjon.

Vitaminer og mineraler

Agurker inneholder naturlig mye vann, så deres relative konsentrasjon av næringsstoffer er lav. Ikke desto mindre inneholder agurker kalium, magnesium, C-vitamin, folat, betakaroten og K-vitamin.

Helsefordeler ved å spise agurk

I tillegg til vitamin- og mineralinnholdet, inneholder agurker unike stoffer som blir undersøkt for deres terapeutiske effekter. Her er noen av måtene agurk fremmer helse.

Kan hjelpe med å forhindre divertikulitt

Divertikulær sykdom er en smertefull betennelse i tykktarmen som noen ganger krever sykehusinnleggelse. Studier har vist blandede resultater på fordelene med fiber for å forhindre oppblussing (kalt divertikulitt). Nyere forskning støtter inntak av fiber fra frukt og grønnsaker, som agurker, for å redusere sannsynligheten for divertikulittrelaterte sykehusinnleggelser. Spesielt det å få ytterligere 8,5 gram per dag fiber fra frukt og grønnsaker var forbundet med 30% risikoreduksjon.

Reduserer kreftrisikoen

Cucurbitacins er en naturlig forbindelse som finnes i agurker og noen andre grønnsaker. Det er flere varianter av cucurbitacins som fungerer sammen for å hemme kreftvekst, og brystkreft ser ut til å være spesielt følsom for deres effekter. I tillegg inneholder agurker flavonoid fisetin, som viser antioksidant- og anti-kreftatferd. Selv om flere menneskelige studier er nødvendige for å bekrefte agurkens rolle i kreftforebygging, er forskning så langt lovende.

Forbedrer blodsukkerkontrollen

Agurker er en ikke-stivelsesholdig grønnsak, som er en av de beste kategoriene mat for å håndtere diabetes. Det er anbefalt tre til fem porsjoner ikke-stivelsesholdige grønnsaker per dag, men det er bare et minimum. Når melder seg, kan det å ha mer ikke-stivelsesholdige grønnsaker bidra til å tilfredsstille appetitten uten å øke blodsukkernivået. Fiber- og vanninnholdet i friske agurker gjør dem til et ideelt valg for glykemisk kontroll.

Fremmer hydrering

Drikkevann er kanskje den mest effektive måten å slukke tørsten på, men mat med høyt vanninnhold kan også gi god fuktighet. Agurker er 95% vann, noe som gjør dem til en fin måte å rehydrere i varme temperaturer. Snack på agurker etter sportsbegivenheter eller tung trening for å erstatte elektrolytter og vann kroppen trenger. Fordi innholdet i agurker kan være opptil 20 grader kjøligere enn utetemperaturer, er de sikre på å kjøle deg ned på kort tid.

Fremmer hjertehelse

Agurker er en god måte å tilsette mer fiber og kalium i måltidet. Fiber forbedrer mettheten og hjelper til med å holde kolesterolnivået nede, mens kalium reduserer blodtrykknivået. Agurker gir også folat, et essensielt B-vitamin som reduserer hjerneslagrisikoen. Det er ingen hemmelighet at å spise en rekke frukt og grønnsaker hver dag er en effektiv måte å forhindre hjertesykdommer, og agurker er et forfriskende alternativ.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann er det i en agurk

Hvor mye vann trenger kroppen




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her