Aerob kapasitet

0
59
Aerob kapasitet
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Aerob trening kan være alle mulige former for utholdenhetstrening, for å øke din aerobe kapasitet. Lær mer om aerob kapasitet, og hvordan øke den.

Aerob kapasitet

Aerob kapasitet er den høyeste mengden oksygen som forbrukes under maksimal trening i aktiviteter som bruker de store muskelgruppene i bena eller armer og ben sammen. Aerob kapasitet, aerob kraft, funksjonell kapasitet, funksjonell aerob kapasitet, maksimal funksjonell kapasitet, kardiorespiratorisk kondisjon, kardiovaskulær kondisjon, maksimalt oksygeninntak og maksimal oksygenopptak er termer som ofte brukes om hverandre.

Aerob trening for å øke aerob kapasitet

Aerob trening kan være alle mulige former for utholdenhetstrening. Generelt utføres den på et moderat intensitetsnivå over en relativt lang periode. For eksempel å løpe langt i et moderat tempo er aerob trening, men ikke sprint. Å spille tennis, med nesten kontinuerlig bevegelse, regnes generelt som aerob aktivitet, mens golf eller lagtennis, med korte utbrudd av aktivitet som er avgrenset av hyppigere pauser, kanskje ikke er aerob trening i særlig grad. Det er vanligst at aerobe øvelser involverer beinmuskulaturen, primært eller utelukkende. Det er noen unntak. Roing iavstander på 2000 meter eller mer er for eksempel en aerob idrett som utøver flere store muskelgrupper, inkludert de på bena, magen, brystet og armene.

Hvordan bygge aerob kapasitet?

Løpere snører vanligvis på seg joggeskoene, løper i sitt eget tempo ute eller på banen, og det er den samme gamle rutinen. Men denne typen monoton trening gjør mer skade enn godt. På kort tid tilpasser kroppen seg, stopper fremgang eller går i motsatt retning. Vi må fokusere på å maksimere treningen for å oppnå spesifikke mål og bekjempe alle platåer kroppen kan utvikle under trening. For å få til det må du variere treningen, og på samme tid utfordre kroppen, hele tiden. Ikke i store sprang, men gradvis, i takt med at kroppen din tilpasser seg økt intensitet, belastning og treningsmengde.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Personalisere treningen

Spør deg selv: Er denne treningen mest mulig og best mulig å bruke tiden min? Det er viktig å gjøre en vurdering av deg selv, så du kan ta hensyn til om det er fart eller utholdenhet du trenger å fokusere på. Ved å maksimere treningen din og deretter tilpasse rutinene dine basert på hva kroppen din tåler, vil du nå dine individuelle mål. Høres enkelt ut, ikke sant? Selv om det kan være mer teknisk enn du noen gang trodde at løping kunne være, har det vist seg å gjøre en forskjell å fokusere på fart eller utholdenhet i stedet for å trene uten mål og mening.

Relaterte artikler:

Langintervaller for å øke fart og aerob kapasitet

Trene opp aerob utholdenhet og kapasitet