Å leve med lavt stoffskifte

0
184
Å leve med lavt stoffskifte
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Du har uten tvil hørt om stoffskifte, og kan til og med ha en vag idé om hva det er. Lær mer om hvordan du kan gire opp stoffskiftet ditt.

Leve med lavt stoffskifte

Men det er mange myter knyttet til virkningen stoffskiftet har på helsen din, spesielt med tanke på vekttap. Enkelt sagt er metabolisme den interne prosessen som kroppen din bruker energi på og forbrenner kalorier. Den går 24/7 for å holde kroppen i bevegelse, selv når du hviler eller sover, ved å konvertere maten og næringsstoffene du bruker til energien kroppen din trenger for å puste, sirkulere blod, vokse og reparere celler, og alt annet det gjør for å overleve. Denne prosessen fungerer i forskjellige intensiteter hos forskjellige mennesker. Hvor raskt stoffskiftet fungerer, bestemmes mest av genene dine. Mennesker kan ha rask, langsom eller gjennomsnittlig stoffskifte, uavhengig av kroppsstørrelse og sammensetning.

Alder påvirker stoffskiftet

Alder påvirker også stoffskiftet, da det kan avta med årene, selv om du i utgangspunktet hadde et raskt stoffskifte. Forskjeller i hastighet på stoffskiftet er tydelige i hvor enkelt eller vanskelig det er for folk å gå opp eller gå ned i vekt. En langsom metabolisme forbrenner færre kalorier, noe som betyr at mer lagres som fett i kroppen; Det er grunnen til at noen mennesker har problemer med å gå ned i vekt bare ved å kutte kalorier. En rask metabolisme forbrenner kalorier med en høyere hastighet, noe som forklarer hvorfor noen mennesker kan spise mye og ikke legge på seg ekstra kilo. Men du kan ikke skylde på lavt stoffskifte for vektøkning. Realiteten er at stoffskiftet ofte spiller en mindre rolle. De viktigste faktorene når du eldes er ofte dårlig kosthold og inaktivitet.

Gir opp motoren din

Er det mulig å fremskynde et lavt stoffskifte, eller øke stoffskiftet som har blitt tregt over tid? Du kan manipulere stoffskiftet ditt til en viss grad. Det er ofte en liten forandring som kan hjelpe deg med å forbrenne mer kalorier. Det, sammen med å ha et sunnere kosthold og sørge for at du får nok trening, kan gi folk det ekstra de trenger for å gå ned og opprettholde en sunn kroppsvekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trene HIIT intervaller

Få opp farten. Legg til litt høyintensiv intervalltrening i din vanlige treningsrutine. Etter en periode med intervalltrening, kan stoffskiftet holde seg høyt gjennom en hel dag. For eksempel, når du går eller jogger på tredemølle eller løper ute, kan du øke hastigheten i 30 til 60 sekunder, og deretter sakke ned til vanlig tempo; gjenta syklusen i åtte til 12 minutter.

Spis proteinrik mat og gjennomføre styrketrening

Spis protein og gjennomføre vekttrening, med og uten kroppen som belastning. Stoffskiftet øker når du spiser, fordøyer og lagrer mat, en prosess som kalles termisk effekt av maten. Protein har en høyere termisk effekt sammenlignet med fett og karbohydrater, fordi det tar lengre tid for kroppen din å forbrenne protein og absorbere det. Det er ikke klart hvor mye effekt protein har på stoffskiftet, men studier antyder at den beste tilnærmingen er å kombinere tilstrekkelig proteininntak med vekttrening, noe som øker muskelmassen – og som også kan øke metabolismen.

Drikk grønn te

Studier har funnet grønn te inneholder en forbindelse som kalles epigallocatechin gallate, som kan øke kaloriforbrenningen og fettet du forbrenner. En metaanalyse fra 2011 fant at inntak av omtrent 250 mg epigallocatechin gallate (mengden i omtrent tre kopper grønn te) bidro til å øke metabolismen nok til å forbrenne i gjennomsnitt 100 ekstra kalorier om dagen.

Relaterte artikler:

Kosthold og trening ved lavt stoffskifte

Lavt stoffskifte menn

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!