Å gå ned i vekt med løping

0
124
Å gå ned i vekt med løping

Sist oppdatert

Lær mer om i hvilken grad løping bidrar til at du går ned i vekt, og hva du må gjøre når du trener løping for at du skal gå ned i vekt.

Mange tror at så snart de begynner å løpe, kommer de til å gå ned i vekt. Vekten din kan gå ned, men det er ingen automatikk i at det skjer. Midjen og andre kroppsmål kan bli mindre, men overflødig fett kan bli erstattet med muskler, noe som faktisk kan øke vekten. Husk at fett også veier mindre enn muskler. Så, hvis du planlegger å gå ned i vekt med løping, ikke forvent umiddelbare resultater. Du vil ikke forbrenne betydelig med blodsukker før du blir i bedre form, og også greier å gjennomføre noe anaerob trening. Da vil du forbrenne blodsukker 19 ganger raskere enn ved aerob trening, og du vil øke sannsynligheten for at du går ned i vekt. Det er misvisende å påstå at jogging vil redusere vekten din, med mindre du kutter ned på kaloriinntaket. Mennesker er forskjellige, og vi går opp og ned av forskjellige årsaker, og av den grunn vil det være vanskelig å legge ned noen felles retningslinjer for vektnedgang som kan gjelde for alle, bortsett fra at regelmessig løping, når vi er i god form, kan bidra til vektreduksjon. En annen forskjell ligger i sammenhengen mellom brunt og hvitt fett. Brunt fett vil forbrennes når du sover, så mennesker med høy andel av brunt fett kan spise mye og likevel aldri bli fete. I motsatt fall kan mennesker med lavt nivå av brunt fett legge på seg av svært lite.

Kaloriinntak når du trener løping

Regnestykket for å gå ned i vekt er enkelt. Kaloriinntaket må være lavere enn uttaket. Når du trener løping regelmessig, vil det gi høyere forbrenning, som igjen vil føre til økt energibehov. Du spiser mer når du trener mer. Dette er en annen årsak til at vekten ikke vil forandre seg, selv om du trener regelmessig. Hvis målet er å gå ned i vekt, må du ha fokus på å spise sunn mat som ikke har for mye kalorier. Et første steg mot et sunnere kosthold bør være å kutte ut alt sukkerholdig drikke, også juice. Du bør også ikke få i deg for mye sukker gjennom vanlig mat. Neste steg bør være å ha fokus på å få i deg nok sunt fett. Erstatt smør med sunne oljer. Protein er viktig for å restituere når du trener løping, men husk at for mye protein vil gjøre at kroppen omdanner overskuddet til fett.

Relaterte artikler:

Hvordan jogge seg ned i vekt

Ned i vekt med trening