9 km tempotrening med hard intensitet

0
151
9 km tempotrening med hard intensitet

Sist oppdatert

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 9 km tempotrening med hard intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre tempotrening for å øke aerob kapasitet og gradvis øke evnen til å holde et raskere tempo over et lenger tidsrom når jeg skal løpe maraton.

Hva er tempotrening

Tempotrening i denne sammenhengen kan være løping under eller rundt anaerob terskel. Terskeltrening er et begrep som ofte er brukt om denne type trening. Tempoet i denne formen for løpetrening er ofte beskrevet som «komfortabelt hardt» som innebærer at farten ikke skal være høyere enn at du kan løpe i tempoet over lengre tid.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Målet var å ligge i nedre del av sone 4 når jeg gjennomførte denne tempotreningen, men det ble heller øvre del og på terskel de siste kilometerne av tempotreningen. Varme og dagsform må ta noe av skylden for det. Det var veldig tøft å gjennomføre de siste kilometerne, men jeg greide det. En tøff, men bra treningsøkt!

Relaterte artikler:

Tempotrening med hard intensitet

Korte intervaller med hard intensitet