32 km langtur
32 km langtur
7. januar 2019
Synkende pyramideintervall på snøføre
Synkende pyramideintervall på snøføre
8. januar 2019

9 km restitusjonstrening

9 km restitusjonstrening. Denne treningsøkta restituerte jeg etter en hard langtur forrige dag.

Mål med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å restituere, men likevel løpe en rolig tur, og så for å opprettholde kontinuitet i treningen.

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Gjennomføring av restitusjonstrening

Beina var overraskende fine dagen etter en langtur som var hard. Hard i den forstand at muskulaturen i beina verket etter langturen. Årsaken til det tror jeg var på grunn av høy treningsmengde i forrige uke, der det ble trent i 10 timer og 106 km. Avslutningen av uka med en langtur på 32 km ble i litt overkant. Restitusjonstreningen dagen ble en fin måte å friske opp igjen muskulaturen, uten de helt store anstrengelsene.

Relaterte artikler:

Restitusjon for 5 km under 18 min

Restitusjonstrening for 10 km

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *