8 x 500 meter motbakkeintervall

0
63
8 x 500 meter motbakkeintervall

8 x 500 meter motbakkeintervall. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med lange intervaller i motbakke.

Målet med treningsøkta

Målet med denne treningsøkta var å innlede en periode med intensiv motbakketrening, for å bli en sterkere løper i motbakkene og trene opp løpeteknikk for bedre løpsøkonomi.

Motbakketrening

Motbakketrening øker styrken i muskulaturen og gjør deg til en sterkere løper. Når du trener motbakkeintervall bruker du muskulaturen annerledes enn når du løper på flatmark, som kan bidra til at du blir en raskere løper, og er effektiv trening du kan kombinere med mer tradisjonell fartstrening.

Gjennomføring av motbakkeintervall

Motbakketreningen ble gjennomført på følgende måte:

  • 5 km rolig løping som oppvarming
  • 8 x 500 meter motbakkeintervall med rolig jogg i 500 meter ned igjen
  • 2 km avslutningsvis for å jogge ned

Dette var første økt med motbakketrening på lang tid. Jeg tok utgangspunkt i en lang bakke som hadde en stigning på 5-7 prosent. Jeg tok det veldig rolig det første intervallet, men likevel gikk det tungt. Dette er trening som jeg trenger mye mer av fremover. Jeg kommer til å kjøre 6-8 uker fremover der jeg har én treningsøkt med motbakketrening ukentlig.

Trene løping med bakkeintervaller

Motbakkeintervall for nybegynnere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her