Trening når man ikke er motivert
26. oktober 2018
Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet
Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet
28. oktober 2018

7×1000 meter langintervall i terskelfart

7×1000 meter langintervall i terskelfart. I denne treningsøkta gjennomførte jeg langintervaller med høy intensitet rundt terskelfart.

Målet med treningsøkta

Gjennom denne treningsøkta hadde jeg som mål å løpe 1000 meter intervaller i terskelfart, gjennom å løpe intervallene progressivt raskere.

Progressiv intervalltrening med langintervaller

Du kan løpe langintervaller ved å dele inn det enkelte intervallet inn i faser, som du løper progressivt raskere. I tillegg kan du øke farten progressivt for hvert intervall, slik at det siste intervallet blir det raskeste.  Eksempel på progressive langintervaller kan være at du løper 5×4 minutters intervall, der 2 minutter blir løpt med moderat intensitet, og 2 minutter blir løpt med hard intensitet. For å gjøre intervalløkta enda mer overkommelig, kan du løpe 1 minutt med lav intensitet, 2 minutter med moderat intensitet, og 1 minutt med hard intensitet. Prøv å øke fart og intensitet progressivt mellom hvert intervall.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 2,5 kilometer oppvarming med lav intensitet
  • 7×1000 meter langintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 6 km i rolig tempo for å jogge ned

De første intervallene gikk som vanlig tungt, men etter hvert kom jeg opp i ønsket intensitet og fart på intervallene. Etter hvert som jeg gjennomførte intervallene, ble intensiteten høyere, og tiden jeg lå i terskelfart økte gradvis. I og med at langintervallene gikk på bane, gikk det greit å kontrollere fart og intensitet gjennom hele intervalltreningen.

Evaluering av treningsøkta

Jeg trenger lang tid på å komme i gang når jeg trener intervall, og de første intervallene kan være veldig tunge, så tunge at du begynner å lure på om det er verdt. Men så løsner det. det er når pulsen kommer rundt 85 prosent av makspuls, at det begynner å gå lettere, i den forstand at jeg har vendt meg til å løpe med høy intensitet. Resten av intervallene går da nærmest av seg selv.

Relaterte artikler:

Sone 4 løping med hard intensitet

Terskeltrening med langintervaller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *