7×1000 meter langintervall i terskelfart

7

7×1000 meter langintervall i terskelfart. I denne treningsøkta gjennomførte jeg langintervaller med høy intensitet rundt terskelfart.

Målet med treningsøkta

Gjennom denne treningsøkta hadde jeg som mål å løpe 1000 meter intervaller i terskelfart, gjennom å løpe intervallene progressivt raskere.

Progressiv intervalltrening med langintervaller

Du kan løpe langintervaller ved å dele inn det enkelte intervallet inn i faser, som du løper progressivt raskere. I tillegg kan du øke farten progressivt for hvert intervall, slik at det siste intervallet blir det raskeste.  Eksempel på progressive langintervaller kan være at du løper 5×4 minutters intervall, der 2 minutter blir løpt med moderat intensitet, og 2 minutter blir løpt med hard intensitet. For å gjøre intervalløkta enda mer overkommelig, kan du løpe 1 minutt med lav intensitet, 2 minutter med moderat intensitet, og 1 minutt med hard intensitet. Prøv å øke fart og intensitet progressivt mellom hvert intervall.

Gjennomføring av treningsøkta

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 2,5 kilometer oppvarming med lav intensitet
  • 7×1000 meter langintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • 6 km i rolig tempo for å jogge ned

De første intervallene gikk som vanlig tungt, men etter hvert kom jeg opp i ønsket intensitet og fart på intervallene. Etter hvert som jeg gjennomførte intervallene, ble intensiteten høyere, og tiden jeg lå i terskelfart økte gradvis. I og med at langintervallene gikk på bane, gikk det greit å kontrollere fart og intensitet gjennom hele intervalltreningen.

Evaluering av treningsøkta

Jeg trenger lang tid på å komme i gang når jeg trener intervall, og de første intervallene kan være veldig tunge, så tunge at du begynner å lure på om det er verdt. Men så løsner det. det er når pulsen kommer rundt 85 prosent av makspuls, at det begynner å gå lettere, i den forstand at jeg har vendt meg til å løpe med høy intensitet. Resten av intervallene går da nærmest av seg selv.

Relaterte artikler:

Sone 4 løping med hard intensitet

Terskeltrening med langintervaller

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg