7 tips som garantert gjør deg til en bedre løper

0
17
7 tips som garantert gjør deg til en bedre løper

ALLE har et potensial for å bli en bedre løper, uansett formnivå. Lær hvilke 7 måter å trene løping på som garantert vil gjøre deg til en enda bedre løper.

Bli en bedre løper

Du har antakelig et ønske om å bli en enda bedre løper, og det mangler ikke potensial. Noe av det som er så fantastisk med løping er at det alltid er et forbedringspotensial. Den gode nyheten er at du med relativt enkle grep kan bli en enda sterkere, raskere og mer utholdende løper.

1. Ha et langsiktig perspektiv med treningen

Å ha et langsiktig perspektiv med løpetreningen din kan gjøre deg til en bedre løper. Å bli i bedre form tar tid, og når du tar den tiden trenger kan du bygge opp formen gradvis i takt med at kroppen din blir sterkere.

2. Øke treningsmengden gradvis

Når du øker treningsmengden gradvis, i tempoet kroppen din greier å absorbere eller ta til seg treningen, vil det garantert gjøre deg til en bedre løper. Kroppen er hele tiden sterk nok til å tåle økt treningsmengde, og du reduserer risikoen for skader dramatisk når du lar progresjonen gå etter kroppens premisser.

3. Trene med kontinuitet

Å skape kontinuitet i løpetreningen eller trene regelmessig, kan gjøre deg til en bedre løper. Kontinuitet handler ikke nødvendigvis om å trene hver dag, men om å ikke la det gå mer enn 2-3 dager mellom hver treningsøkt. Du skal trene løping året rundt, på hverdager og i helger. Du skal gjøre løping til en rutine, det å trene nærmest blir en refleks, noe du gjør av deg selv uten noen form for ytre motivasjon.

4. Trene med variasjon

Variert trening kan bidra til å utsette stagnasjon, og jo kortere perioder du opplever stagnasjon, jo større sannsynlighet for at du blir en bedre løper. Stagnasjon eller enda verre, tilbakegang når du trener løping, gjør at det tar enda lenger tid før du når ditt potensial som løper. Variere derfor løpetreningen med hva du trener, hvordan og med hvilken intensitet du trener. I tillegg til å bli i bedre form, kan variert trening være mer motiverende.

5. Motivert for trening

Å trene på en måte som gjør treningen gøy og lystbetont kan gjøre løping mer motiverende. Høyere motivasjon kan gjøre deg til en bedre løper, fordi orker mer og gjør de riktige tingene når du trener. Gjør treningen mer motiverende ved å ikke trene for hardt eller for mye, og ha som mål å variere treningen så mye som mulig. Å ha ett eller flere mål med treningen kan også være en drivkraft som virker positivt inn på din motivasjon.

6. Trene for å restituere

Å trene for å restituere betyr at du hele tiden har fokus på restitusjonen du har i etterkant av treningsøktene. Planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører. Det er restitusjon som gjør deg til en bedre løper, og gjør deg sterkere, raskere og mer utholdende. Restitusjon kan også utgjøre forskjellen om hvorvidt du blir skadet eller ikke.

7. Lytt til kroppen når du trener

Å lytte til kroppen kan gjøre deg til en bedre løper. Hodet vil ofte mer enn det kroppen er klar for når motivasjonen er på topp, og det vil ikke nødvendigvis gjøre deg til en bedre løper. Bruk heller periodene der du har formstigning til å øke overskuddet når du trener løping, og ha et enda større fokus på kvalitet på treningen du gjennomfører. Kroppen lyver aldri, så du gjør lurt i å ta signalene kroppen gir deg på alvor.

Du blir en bedre løper

Å bli en bedre løper handler ikke om å trene mest og hardest mulig, selv om treningsmengde har noe å si på hvor god til å løpe. Treningsmengden må du øke gradvis, kanskje over flere år for å nå ditt fulle potensial. Å bli bedre til å løpe handler om å trene smart, og trene på en måte som hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av trening.

Relaterte artikler:

Hvordan trene smart

Knekk løpekoden