7,5 km tempotrening med hard intensitet

0
52
7-5 km tempotrening med hard intensitet

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 7,5 km tempotrening på bane, der intensiteten økte gradvis fra moderat til hard intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre tempotrening litt raskere enn tempoet jeg skal holde når jeg løper maraton.

Denne treningen økte min anaerobe toleranse og forbedret ditt maksimale oksygenopptak (VO2max) og effektivitet. Den økte også hastigheten du kan opprettholde uten å danne melkesyre. Karbohydrater er hovednæringskilden som kroppen bruker med denne treningsintensiteten.

Gjennomføring av treningsøkt

Som nevnt innledningsvis, ble tempotreningen gjennomført på bane. Dette for å ha et underlag å løpe på som inviterer til fart, og som er behagelig å løpe på. Å trene tempo på bane gjør det enklere å løpe kontrollert. Intensiteten på tempotreningen økte naturlig gjennom hele treningsøkta, og jeg lå på terskel den siste kilometeren. Det føltes likevel ikke for hardt, siden jeg hadde en gradvis økning i intensitet. Grei gjennomføring av treningsøkt!

Relaterte artikler:

8 km tempotrening med hard intensitet

Tempotrening som gjør deg raskere