Motivasjon for å trene
Motivasjon for å trene
17. oktober 2018
Hvorfor løpe med høy puls
Hvorfor løpe med høy puls
18. oktober 2018

6×1000 meter langintervall

6x1000 meter lange intervaller

6×1000 meter langintervall

6×1000 meter langintervall. I denne treningsøkta gjennomførte jeg intervalltrening med 1000 meter langintervall på terskel.

Terskeltrening med langintervaller

Løpetrening rundt terskel er trening rundt det vi kan kalle anaerob terskel. Anaerob terskel er grensen for hva kroppen greier å kvitte seg med av melkesyren når du løper. Går du over til å trene anaerobt vil kroppen produsere mer melkesyre enn den greier å kvitte seg med, og du vil få en opphopning av melkesyre i muskulaturen.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre intervalltrening med høy intensitet for å øke aerob intensitet, slik at jeg kan løpe mer komfortabelt hardt over lenger perioder når jeg gjennomfører tempotrening.

Gjennomføring av langintervall

Langintervall med 1000 metere ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming med lav intensitet i 2,5 km
  • 6×1000 meter intervall med 1 minutts pause
  • Jogget ned i 2 km før avslutningsvis

Gjennomføringen gikk ikke helt etter planen. Jeg hadde opprinnelig som mål å løpe 8×1000 meter intervall, men gjennomføringen ble såpass hard at jeg nøyde meg med 6×1000 meter. Jeg hadde også som mål å gjennomføre intervallene progressivt raskere, men det greide jeg bare delvis, siden jeg løp opp mot terskel sikkert halvparten av intervallene. På det det mest intense løp jeg med en intensitet på 93 prosent av makspuls, og det gjorde vondt.

Læring av denne treningsøkta

På mange måter var denne intervalløkta en bekreftelse på hva du ikke bør gjøre når du trener intervall, og som det har blitt skrevet mye om i mange artikler. Jeg åpnet alt for hardt på det første intervallet, og prøvde å øke på med intensitet og fart utover i intervallene. Jeg lot det stå til, tenkte at dette skal jeg greie. Det greide jeg også, for så vidt, men det ble alt for hardt. Jeg kan ikke huske sist gang jeg gjennomførte en så hard intervalløkt. Heldigvis er beina like fine, og det gjør ikke unormalt vondt noen steder på kroppen. Jeg er faktisk heller ikke støl etter denne treningsøkta.

Hvorfor jeg valgte å gjennomføre intervalltreningen på denne måten, kan være at jeg har hatt et opphold i treningen på fire dager, på grunn av underskudd på søvn og manglende overskudd. Det er mulig at noe i underbevisstheten tilsa at denne treningsøkta skulle bli gjennomført i høyt tempo. I dag ville hodet mye mer enn det kroppen var klar for, men det gikk heldigvis bra.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Terskeltrening når du trener intervaller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *