6×1000 meter intervaller på terskel

0
123
6×1000 meter intervaller på terskel

Denne treningsøkta gjennomførte jeg med 1000 meter intervaller på terskel.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene i terskelfart for å trene opp evnen til å løpe raskere på en gitt intensitet.

Terskeltrening

Terskeltrening er trening der du løper med intensitet tilsvarende 88-92% av makspuls. Det er den maksimale intensiteten hvor produksjonen av melkesyre er lik det kroppen greier å fjerne av melkesyre. Det er intensiteten du bør være i stand til å opprettholde i omtrent en time når du konkurrerer. For svært raske løpere er det halvmaratontempo, og for langsommere løpere – tilsvarende tempo for 10-15 km. Terskeltrening kan du gjennomføre med 5-6 km løp i jevnt tempo (ca. 20 minutter) eller gjentatte løp på 5-15 minutter med 1-3 minutters hvile. Dette kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet og evnen til å løpe raskere over et lenger tidsrom. Målet med terskeltrening kan være å trene kroppen opp i å raskere omsette melkesyre. Å løpe med høyere intensitet vil ikke nødvendigvis gjøre deg bedre, men heller forlenge restitusjonstiden i etterkant av treningsøkta.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

2 km rolig oppvarming

6×1000 meter intervall med 2 minutter aktiv pause mellom hvert intervall

2 km for å jogge ned

1000 meter intervallene ble løpt i en krevende rundløype, så jeg kom relativt raskt opp i terskel, allerede når jeg løp det tredje intervallet. Farten på intervallene vekslet mellom 4:01-4:05 per km. Mot slutten av det femte intervallet begynte jeg å få det, og siste intervall ble veldig tøft de siste 400 meterne, men jeg greide å holde oppe fart og intensitet. Dette var en krevende, men veldig bra intervalløkt!

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Terskeltrening for å komme i form med løping